Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Blankspot släpper ny podd – bjuder in läsarna

Publicerad: 3 September 2019, 08:08

Brit Stakston grundade reportagesajten Blankspot 2015 med bland andra Martin Schibbye och Nils Resare.

Foto: Press

Medlemsfinansierade Blankspot startar en podd där läsarna både får ta steget in bakom kulisserna – och kliva in i poddstudion. ”Att skapa en förståelse för hur journalistik görs är nyckeln till framtiden”, säger vd:n Brit Stakston.


Ämnen i artikeln:

Martin SchibbyeBrit StakstonBlank spot project

Nu lanserar reportagesajten Blankspot sin tredje podd, ”Det här är Blankspot”, där Blankspots medlemmar och journalister bjuds in i poddstudion tillsammans med Blankspots medgrundare och vd Brit Stakston. 

– Vi ville nischa oss på det som är Blankspots DNA. Vi har fyra års erfarenhet av att jobba med läsarna från idé, till reportage, till efterarbete. Många är nyfikna på hur man bygger en ”community” med sina läsare. Jag kommer att dela med mig av mina erfarenheter av det, trender framöver och så vill vi ta med våra läsare och medlemmar i podden, säger hon. 

Det första avsnittet publicerades under förra veckan. Hittills har tre läsare hört av sig om att vara med. 

– Två av dem är gamla 'blankspotare'. Det ska bli kul att prata med dem om hur de tänker – har de fått en ny förståelse för journalistiken? 

Blankspot har sedan tidigare flera grupper på Facebook där läsarna kan följa processen kring reportagen. 

I det första avsnittet diskuterar Brit Stakston med Martin Schibbye hur filmatiseringen av hans bok ”438 dagar” skiljer sig från hans egna upplevelser. 

– Det finns så mycket att berätta nu efter sommaren. Och med ny bok och premiären av filmen nu kände vi att det måste vi fånga upp. Men framöver är planen att vi inte kommer att höras i samma podd. 

Martin Schibbye ska i stället fokusera på gåpodden ”Take a walk”, där han delar med sig av tankar om reportage samtidigt som han går. 

Avsnitten av ”Det här är Blankspot” är runt en timme långa och det finns än så länge inga planer på att ta in annonsörer. Målet med podden är i stället att få fler att känna till Blankspots arbete.

Blankspot har i dag strax över 2000 betalande medlemmar, och sajten har upp till 30 000 unika besökare per månad. 

Brit Stakston ser en stor efterfrågan på att veta mer om just communitybaserad journalistik. 

– Det är otroligt efterfrågat. Det finns ett stort sug kring hur man förstår och bygger nischade communities, som är en allmän digital trend. Särskilt inom journalistiken, där det inte är naturligt att ta med läsarna i sin process för alla journalister. Men att skapa en förståelse för hur journalistik görs är nyckeln till framtiden – det visar hur den särskiljer sig från allt annat på internet. Fortsatt trovärdighet för journalistiken bygger på exakt det.

Läs mer: ”Blankspot har gjort mig till ofrivillig entreprenör” 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev