Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

”Blankspot har gjort mig till ofrivillig entreprenör”

Publicerad: 20 Augusti 2019, 06:26

Martin Schibbye var med och grundade Blankspot för fyra år sedan.

Foto: Press

När Blankspot startades 2015 var det med crowdfunding som affärsmodell. Fyra år senare kämpar bolaget med att hålla sig flytande ekonomiskt. ”Det har blivit en annan resa än vad man tänkte”, säger medgrundaren Martin Schibbye.


Martin Schibbye grundade reportagesajten Blankspot 2015 med bland andra Brit Stakston och Nils Resare. Målet var att fylla ut de vita fläckarna i journalistiken. 

De tre valde bort en klassisk affärsmodell för att i stället tjäna pengar på frivilliga läsarintäkter. I dag bjuder man också in läsarna att ta del av den journalistiska processen via olika Facebook-grupper. 

– I stället för att sälja till andra mediehus jobbade vi direkt för läsarna, säger medgrundaren Martin Schibbye. 

Nu, fyra år senare, kämpar bolaget fortfarande med att gå runt. Mellan 2017 och 2018 mer än halverades nettoomsättningen, och landade på knappt 800 000 kronor. Resultatet låg bakom minussträcket. Tappet förklaras av att några av de största finansiärerna minskat sitt årliga stöd. 

– I början trodde jag att bara man lyckas ta sig in i Eritrea och gör bra journalistik får man 10 000 prenumeranter. Men det har blivit en annan resa än vad jag tänkte 2015, säger Martin Schibbye.  

Nu står bolaget på tre olika ben, berättar han. Dels är det medlemsintäkterna, dels stöd från fonder och mecenater. 

Vid sidan av de traditionella intäkterna tjänar man också extra pengar på föreläsningar, och säljer vissa Blankspot-reportage till tidningar som Dagens Nyheter och Expressen. 

– Målet är att kunna gå runt på läsarintäkter, säger Martin Schibbye. 

I Blankspots årsredovisning för 2018 skriver bolaget att fokus under 2019 är att säkra ett antal större finansiärer, öka antalet vidaresålda reportage samt utveckla event och kurser. Skulle inte detta räcka har bolaget en nödplan – att hyra ut lokalerna, något man delvis gör i mindre skala sedan i våras. 

På frågan vad Martin Schibbye tror om Blankspots resultat för i år är svaret positivt. 

– Jag tror att det kommer att gå bättre i år än i fjol. De frågor vi tittar på, underbevakade frågor i Sverige och globalt, är frågor som allt fler är intresserade av.

Martin Schibbye har vid sidan av arbetet med Blankspot skrivit boken ”Jakten på Dawit” som släppts i dagarna. Han hoppas på att boken kan bli ett dragplåster till Blankspot. 

– Jag har gjort mycket journalistik från Eritrea, som bland annat blivit reportage på Blankspot. Efter 18 år i fängelse kände jag att Dawit Isaak höll på att falla i glömska, eller bli en symbol eller ikon. Det fanns ett behov av att berätta vem människan Dawit var. Blir man medlem nu får man boken, det hoppas vi så klart ska locka, säger Martin Schibbye.  

För att säkra platsen i morgondagens mediebransch planerar Blankspot att bredda sitt spektra allt mer. 

– Vi har från början sett oss som en sajt för utrikesreportage. Men Sveriges vita fläckar då? Därför drog vi 2018 igång en resa i Selma Lagerlöfs fotspår. Man märker att det finns betydligt fler läsare och större betalningsvilja här än hos de som är intresserade av utrikesreportage, säger Martin Schibbye. 

En annan strategi man testar är att ge reportagen en licens så att de är fria att översätta och publicera. 

– Det är kul i en tid då många ser framtiden i betalväggar. Vi tror att folk är beredda att betala för medlemsfinansierad journalistik. Med den här licensen kan vi nå så många som möjligt. På så vis blir det ekonomiskt i längden, säger Martin Schibbye och fortsätter: 

– Blankspot har gjort mig till något av en ofrivillig entreprenör. Men jag känner att det finns journalistik som bara måste göras. Går det inte på det ena sättet går det på det andra. Man får väl köra på fälgarna ett tag. Så har det varit lite de här åren. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev