Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Björn Hedensjö om konkurrentens nya sajt: "Ger en viss pdf-känsla"

Publicerad: 17 Mars 2011, 06:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

Dn.ses redaktionschef tycker att Svenska Dagbladets nya sajt är snygg, men att den inte innebär någon kommersiell förbättring.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetDN

I dag slog portarna till nya svd.se upp. Sajten har utvecklats i sex månader tillsammans med den brittiske toppdesignern Mark Porter.

Björn Hedensjö, redaktionschef på dn.se hyllar designen:

– Det bästa är den höga finishen, sajten har blivit mycket snyggare. Formmässigt är känslan att proffs varit inblandade den här gången. Jag förstår tanken med att stärka tidningsidentiteten, säger Björn Hedensjö och fortsätter:

– Om man ska vara lite kritisk kan man säga att likheten med pappersprodukten ger viss pdf-känsla. Det känns som att de varit mer noggranna än vanligt i redigeringen också, med rubriker som överlag linjerar snyggt.

Sajten är också uppdelad i zoner, vilket inte imponerar på Björn Hedensjö.

– Upplägget har klara fördelar och nackdelar. Sajten blir lättnavigerad, men zoner innebär också att sajten blir mer låst och att man inskränker möjligheterna för hur man kan presentera innehåll, säger han och fortsätter:

– Man ger helt enkelt upp en del redaktörskap till förmån för överskådlighet. Jag tror att ett hårt zontänk kan vara bättre för mobila gränssnitt än för "vanliga" nyhetssajter.

Han tror inte heller att den nya sajten kommer gå bättre hos annonsörerna.

– Kommersiellt tycker jag inte att nya svd.se innebär någon förbättring. Deras nya premiumformat för annonser är defensivt, "helsidan" kräver rätt mycket scrollande och jag har svårt att tänka mig att det blir bra obs-värden på en så undangömd position, säger Björn Hedensjö och fortsätter:

– I övrigt får man gratulera till en lansering som åtminstone utifrån verkar tekniskt problemfri.

Senare i år ska även dn.se nylanseras.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetDN

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.