Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Björn Borg rasar mot Facebooks ”kulturimperialism”

Här är fotot som fick Facebook att stänga av Björn Borgs digitala medier-ansvarige Micke Kazarnowicz konto. ”Facebook påtvingar amerikansk moral på svenska varumärken”, säger han till dagensmedia.se.


Publicerad 2011-03-29 13:49
Uppdaterad 2015-12-06 15:16

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

Facebook – med 4 miljoner användare i Sverige – har blivit en mycket viktig plattform för varumärken och företag.

Björn Borg är ett av de svenska bolag som satsat hårt på sin närvaro, som till stor del bygger på att användarna själva laddar upp bilder på sig själva iförda bolagets produkter.

– Vi har haft en plattform sedan 2007 med användargenererat material, säger Micke Kazarnowicz, ansvarig för digital kommunikation för Björn Borg.

Inom ramen för kampanjen ”Swedish Exports” väljer Björn Borg varje vecka ut ett foto som blir ”Swedish export of the week”. Förutom underkläder belönas den som skickat in fotot med att visas upp på Björn Borgs officiella Facebook-sida.

Men bilden, inskickad av danske Jacob Mohr Hansen, blev för mycket för Facebook – som förbjuder pornografiskt material.

Bilden plockades bort av Facebook.

Och Micke Kazarnowicz som sköter Björn Borgs sida fick sitt personliga Facebook-konto fryst.

– För oss som varumärke är det problematiskt på flera sätt. Det är en slags amerikansk kulturimperialism som exporterar en ganska annorlunda moral till Europa.

För att få ingång sitt konto, och kunna fortsätta att administrera sidan, tvingades Micke Kazarnowicz lova att inte ladda upp pornografiskt innehåll.

– Vi kommer inte att ändra på vår marknadsföring. Bilderna är i enlighet med vad vi som varumärke står för och detta kommer säker att hända igen.

Tycker du att bilden är pornografisk?

– Nej. För oss som varumärke är det extremt viktigt att hålla oss på rätt sida. Blden är lite mer vågad än andra, men den är lekfull och tydligt med glimten i ögat.

Tror du att det spelar in att det handlar om två nakna män tillsammans?

– Det kan göra att det är större risk att någon anmäler det som stötande.

Björn Borg upplever även ett problem i hur Facebook är organiserat.

– Det svenska kontoret verkar bara vara en försäljningsverksamhet som saknar mandat att uttala sig och påverka.

– Det är även svårt för oss att bedöma konsekvenserna av vad som händer om vi fortsätter att ladde upp liknande bilder. Om mitt konto skulle stängas av skulle det få stora konsekvenser eftersom Facebook är mitt arbetsredskap. Skulle vår sida stängas av innebär det att vi förlorar mycket, bland annat de pengar som vi tillsammans medi vår mediebyrå har investerat i Facebook-annonser för att marknadsföra sidan.

För tillfället har Björn Borg bytt ut fotot mot en variant där en blå platta med orden "Facebook-friendly square" täcker männens skinkor.

– I USA är har man en annan moral, till exempel är man mer tillåtande gentemot våld men mindre tillåtande när det gäller sex. Detta innebär att vi svenska och europeiska varumärken måste förhålla oss till amerikansk moral, sammanfattar Micke Kazarnowicz.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.