Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Bink ska utmana Eniro

Publicerad: 21 December 2011, 06:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:38

Bonniers annonsnätverk Bink startar ger sig in på sökordsmarknaden med det nya bolaget OAX Sweden. Målet är att ta upp kampen med Eniro och Google.


Ämnen i artikeln:

BonnierBink

Det är genom en strukturaffär med norska OAX som Bink kan starta upp det nya bolaget – som har som mål att bli större än Eniro på sökordsmarknaden.

OAX, som har Danmark som hemmamarknad startades 2008 och har sedan tidigare utvecklat åt kunder som Berlingske, Ekstra Bladet, Jyllands Posten och Børsen.

– Det unika med OAX lösning är att annonsörernas textannonser exponeras utifrån besökarens beteende, därför kommer vi på ett helt annat sätt än konkurrenterna komma närmre besökarnas preferenser, säger Binks vd Martin Ahrend i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Bristen med traditionell sökordsannonsering är att den grundar sig delvis på historiska sökningar och att den inte är kopplad till så mycket annat än just sök. Vi blir mer aktuella och relevanta. Lägg där till att vi är Sveriges största annonsnätverk och når alla svenskar som surfar under en dag. Den typen av trafikvolymer är till exempel Eniro en bit ifrån.

Bink säljer bland annat annonser för di.se, dn.se, tv.se och expressen.se, men Martin Ahrend utesluter inte att OAX även kan användas utanför Binks nätverk.

– Vi är självklart öppna för medier utanför vårt eget nätverk som kan tillföra värden till våra annonsörer. Textannonsering kommer att vara en allt viktigare del i den digitala mixen framöver och den här lösningen passar medier väldigt väl.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

BonnierBink

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.