Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Bingo Rimér: "Det är som när tyskarna anföll – vi kom från ingenstans"

Publicerad: 22 Mars 2012, 09:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

Att killtidningen Moore växt sig större på nätet än både Cafe och King är enligt entreprenören, flickfotografen och den nye Moore-ägaren Bingo Rimér resultatet av ett "blitzkrieg".


Ämnen i artikeln:

KingBingo RimérMooreCaféSlitz

Enligt Kia-index hade moore.se 174 000 unika besökare under förra veckan. Det är betydligt fler besökare än konkurrenterna cafe.se, som hade 71 000 unika besökare och kingmagazine.se som hade 23 000 unika besökare under samma vecka. Slitz mäts inte.

Under gårdagen firade Moores redaktion framgångarna med champagne och Bingo Rimér, som tog över tidningen för drygt ett år sedan, liknar själv Moores framfart på webben vid ett "blitzkrieg".

– Det är lite som när tyskarna anföll, vi kom från ingenstans. Vi har suttit i det tysta i en källare och svettats och arbetat. Det har varit värre än att vara med i Robinson. Men nu har vi lyckats, säger Bingo Rimér till dagensmedia.se.

Bingo Rimér menar att flera tidningar, däribland hans konkurrenter, kommer ha försvunnit om bara några år.

– De enda magasin vi kommer se i framtiden är extremt nischade. Aftonbladet som tabloid kommer vara helt död om tre till fem år. Killtidningarna är ett sjunkande Titanic, därför bestämde jag mig för att styra om skutan.

Konkurrenterna Slitz, Café och King ger han inte mycket för.

– De är trötta och har helt och hållet missat utvecklingen. Den tryckta tidningen är helt döende och att våra konkurrenter fortfarande fokuserar på den är idiotiskt. Det är lika idiotiskt som när ett skivbolag fortsätter ge ut lp-skivor, säger han och fortsätter:

– Jan Gradvall kan tänka sig att köpa en lp, men man kan inte bygga en affärsidé på Jan Gradvall.

Själv är han dock säker på att nya Moore kommer bli en succé.

– Vi har löst ekvationen. Vi har hittat killarna, vet att de föredrar att ta del av vårt digitala koncept och vet vad de vill konsumera. Vi är bäst på att nå unga män och har skapat den optimala plattformen för att nå dem.

Dagensmedia.se har sökt Cafés chefredaktör Jens Stenberg.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.