Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Bing-lanseringen sågas

Publicerad: 4 juni 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Microsofts lansering av sökmotorn Bing har fått stor uppmärksamhet i media. Men mjukvarujätten får kritik för att de lanserade en sökmotor som inte fanns.


I förra veckan, den 28 maj, presenterade Microsoft sin sökmotor Bing officiellt. På lanseringsdagen skrevs 1.500 nyhetsartiklar om sökmotorn och enligt Nielsen Online bestod 0,23 procent av alla bloggposter den dagen av innehåll knutet till Bing rapporterar Adage. Men själva sökmotorn fanns inte tillgänglig förren 1 juni.

Besökare som besökte Bing.com direkt vid lanseringen möttes av ett meddelande om att den snart skulle vara på plats.

- Det är en sak att presentera hårdvara och konsumentelektronik och bygga upp en förväntan än att släppa en webbproduct som inte finns tillgänglig säger Michael Kempner, vd på Pr företaget MWW till Adage.

Samtidigt anser han att om det är någon som kan följa upp en lansering på det här sättet så är det Microsoft. Tidigare har Adage rapporterat att Microsoft planerar en reklamkampanj för 80-100 miljoner dollar för sökmotorn. Redan nu har en sökkampanj hos största konkurrenten Google startat för att driva trafik till Bing.

The Business Insider skriver att Microsoft inte har någon chans på sökmarknaden. Tidningen gör en jämförelse med operativsystemet Windows där Microsoft länge haft en monopolliknande ställning, något som de inte har på sökområdet och aldrig kommer att få. De bra funktioner som Bing har är lättkopierade och tidningens Henry Blodget anser att Microsoft i stället borde fokusera på sina kärnprodukter och överge sök helt och hållet.

I Sverige finns idag drygt 30 artiklar om Microsofts Bing enligt Sesams nyhetssök.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.