Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Bilköpare kartläggs på nätet

Publicerad: 4 juni 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Bilköpen minskar och biltillverkarnas marknadsbudgetar likaså. Men bilköps-relaterade sökningar i Google ökar.


Det första kvartalet 2009 ökade antalet sökningar relaterade till fordons-inköp med 14 procent. Ökningen drivs på av människor som letar efter specifika modeller, priser och tekniker.

Samtidigt har bilmarknaden en stor utmaning i att knyta marknadsaktiviteter online till hur köpbeteendena ser ut hos kunderna offline, skriver Mediapost. Men sambanden börjar klarna.

- Vi förstår nu vilken typ av sökord som användarna använder vid en specifik punkt innan köp, säger Davang Shah, chef för bilannonsering på Google till Mediapost.

Sex månader innan köp så använder 56 procent av de som söker bilrelaterat i USA sökord som inte är knutna till något märke, Termer som rör bränslesnålhet och hybridbilar är vanliga och kunderna har ännu inte bestämt sig om vilken modell de är ute efter.

En månad innan ett köp genomförs har sökningarna skiftat till att 52 procent av bilsökningarna anger märke och specifika modeller.

Sök spelar en avgörande roll i hela köpprocessen. Var fjärde köpare som besökare en tillverkares sida sex månader innan ett köp kommer dit genom sök. En månad före köp har 43 procent av besökarna på en tillverkares sajt kommit dit minst en gång genom sök.

Mediapost skriver också att av de som hamnar på en biltillverkares sajt så använder 70 procent funktioner som tillåter besökare att bygga sin egen bil på sajten.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.