Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Bilddagboken backar rejält

Publicerad: 27 Maj 2010, 10:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Ungdomssajten Bilddagboken.se har förlorat 30 procent av besökarna på ett halvår. Ett av motdragen är en Iphone-applikation som lanseras i dagarna.


Bilddagboken.se startade 2004 och har i flera år varit en av de ledande sajterna för ungdomar. Från hösten 2008 till hösten 2009 drog sajten mellan 1,2 och 1,4 miljoner unika besökare varje vecka enligt Kia-index, men sedan ett halvår syns ett trendbrott. I senaste Kia-index lockade Bilddagboken.se 927 000 unika webbläsare - ett tapp på ungefär 30 procent sedan november i fjol.

– Som med allt annat går det trender inom det här. Det gäller att vara på tå. Som koncern tittar vi framför allt på nya produkter inom det här området, säger Jonas Kjellberg, vd och koncernchef för Wyatt Media Group.

Wyatt Media Groups affärsidé är att sälja reklam till annonsörer som vill nå en yngre målgrupp. Koncernen äger bland annat Bloglovin, Lunarstorm och nya Soclog, vid sidan av Bilddagboken.

– Vi är medvetna om att trafiken har gått ner lite. Folk rör sig mycket mer mellan olika medier, vilket innebär att trafiken går upp och ner. Vi arbetar för större tillgänglighet och försöker att behålla användarna med andra tjänster, som Soclog, säger Gustaf Kellner, tf vd för Bilddagboken sedan årsskiftet.

Bilddagboken lanserar en Iphone-applikation i dagarna som ska hjälpa till att öka intresset för tjänsten.

– Apple godkände applikationen idag. Man kan säga att det är en "Bilddagboken light”, säger Gustaf Kellner.

Är det rimligt att tro att Bilddagboken någonsin kan få lika många besökare som tidigare?

– Man ska aldrig säga aldrig. Vi jobbar naturligtvis på att ha så mycket trafik som möjligt. Vi når fortfarande en löjligt stor andel av ungdomarna, framför allt dem i åldern 16-19 år.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.