Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Big data nästa för Mediekompaniet

Publicerad: 17 September 2013, 03:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:34

Mediekompaniet lanserar en annonslösning som gör det möjligt att i stor skala skräddarsy digitala annonser efter målgrupp.


Ämnen i artikeln:

Mediekompaniet

Det är med hjälp av Orvesto Internets databas, som innehåller information om cirka 20 000 individer, som Mediekompaniet har definierat 25 olika segment – exempelvis bilentusiaster och reseintresserade – samt kön, ålder, utbildning och inkomst, vilka matchas mot Mediekompaniets system för stora datamängder, så kallad Big data.

På så sätt får Mediekompaniet fram så kallade tvillingar – personer med likadant onlinebeteende, intressen och demografi, vilket gör att annonsören kan nå den önskade målgruppen i större skala.

Enligt Mediekompaniet är bolaget först ut i Sverige med denna lösning.

– Målgruppslösningar har ju funnits tidigare, men just den semantiska analysen kring vad användarna läser på en sajt är unik. Dessutom är vi de enda som använder Orvesto internet, som Sifo säger är världens bästa panel, säger Martin Irborg, försäljningsdirektör på Mediekompaniet.

Den stora fördelen för annonsörerna är så klart att annonserna kan riktas mot en mer väldefinierad målgrupp, vilket ska ge en bättre effekt, berättar Martin Irborg.

Om ett par veckor ska annonseringen vara tillgänglig för annonsörerna att köpa.

– Nu gör vi sluttester och andra justeringar som behövs.

Hur mycket ska lösningen omsätta?

– Det vill jag inte riktigt svara på. Men vi ser definitivt detta som en volymprodukt och tror att det kan utgöra hälften av vår affär på sikt.

Mediekompaniets digitala nätverk omfattar mer än 50 lokala dagspressajter.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediekompaniet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.