Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Bidtheatre ger svar om AFS-annonsen

Publicerad: 28 Augusti 2018, 13:33
Uppdaterad: 28 Augusti 2018, 13:44

"Vi kan inte se att vi har fått en signal från DN att de inte vill ha politik", säger Marcus Johansson, vd på Bidtheatre.

Bidtheatre är den plattform som Alternativ för Sveriges annons kommer ifrån. "En av våra kunder har haft det dåliga omdömet att ta in en kampanj från Alternativ för Sverige", säger Marcus Johansson på Bidtheatre.


Ämnen i artikeln:

Bonnier

Som Dagens Media har rapporterat om under dagen har annonser från Alternativ för Sverige synts hos flera publicister under måndagen. Annonserna har av misstag dykt upp hos både Dagens Nyheter, GP och Dagens Media genom programmatiska annonsköp.

Bidtheatre är den DSP, alltså den tekniska plattform, som annonsen från Alternativ för Sverige har levererats igenom.

Bidtheatre bekräftar att annonsen kommer från dem via en av de mediebyråer som de har som kund. Vilken mediebyrå det gäller vill dock inte Marcus Johansson på Bidtheatre uppge.

– En av våra kunder har haft det dåliga omdömet att ta in en kampanj från Alternativ för Sverige utan vår vetskap. Vi har några 1000 kampanjer som går igenom hos oss samtidigt och vi har inte möjlighet att själva gå in och inspektera alla annonser men vi har regler för vad som är tillåtet hos oss. Det är exempelvis inte tillåtet med annonser för vapen eller droger. När vi fick höra att detta hade skett så bad vi vår kund att stänga ned annonsen, vilket de har gjort.

När det kommer till vem som egentligen bär det yttersta ansvaret för att annonsen har dykt upp på Dagens Nyheters sajt, råder det delade meningar.

Alexander Lydecker har under dagen sagt till Dagens Media att "det är helt och hållet DSP:s ansvar att se till att kategorisera korrekt och se till att plattformen är fri från extrema aktörer". Dock påpekar han även att Bonnier News har det yttersta ansvaret över vad som förekommer på deras sajter.

När Dagens Media frågar om deras tekniska plattform, en så kallad SSP, var inställd på att blockera kategorin "government and politics" där politiska annonser enligt Alexander Lydecker ingår, blir hans sms-svar följande:

"Vi har under dagen undersökt detta och hittat att en av våra flera plattformar ej haft rätt integration, detta är åtgärdat sen lunch idag".

När Dagens Media följer upp med ytterligare frågor om vems ansvaret egentligen är svarar Alexander Lydecker att ansvaret, som han i tidigare artikel har påpekat, ytterst ligger hos dem som publicist, men att ansvaret även ligger på DSP.

"Vi måste göra så mycket vi kan för att våra system filtrerar rätt, men DSP måste självfallet ansvara för att köpare i deras plattformar är seriösa och följer våra riktlinjer, annars kommer vi inte längre arbeta med dem".

Marcus Johansson, vd på Bidtheatre, säger att de i nuläget inte har kunnat se att en filtrering baserad på politik har skett.

– Vi kan inte se att vi har fått en signal från DN att de inte vill ha politik.

Samtidigt säger Marcus Johansson att de kommer arbeta vidare med att förstå exakt vad det är som har hänt.

– Vi har nära relationer med alla våra kunder och vi är inte ute efter att göra våra leverantörer eller publicister missnöjda med reklam de inte vill ha på sin sajt.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Bonnier

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev