Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Betnér får klirr i kassan på Youtube

Publicerad: 31 Mars 2016, 12:17
Uppdaterad: 31 Mars 2016, 12:32

Tillsammans med United Screens släpper komikern mellanspecialen "Intermezzo". En show som kan bli en av fler om provomgången får lyckade resultat, ekonomiskt.


Ämnen i artikeln:

Youtube

Work in Progress hette en av Betnérs tidigare shower som han bland annat turnerade med under hösten 2015. En miniturné som bestod av tre kvällar med 40 minuter av olika material inför hans nya uppföljningsturné, En skam för Sverige 2.

Det material som inte används i den nya turnén väljer han att släppa som en mellanspecial för uthyrning eller köp på Youtube.

Betnér ingår sen tidigare i United Screens premiumnätverk på Youtube.

– Jag gör detta som ett test då jag är väldigt intresserad av hur innehållskapare ska kunna få betalt för sitt innehåll, utan att vara beroende av sponsorskap eller reklam. Det finns många nya lösningar att testa och jag har testat de flesta utom Patreon och crowfounding. Det som intresserar mig mest är de där slutkonsumenten betalar direkt till innehållsskaparen för varje konsumerad video. Youtube är oslagbar som plattform och sedan de för några veckor sedan lanserade sin betaltjänst kändes det självklart att testa, säger Magnus Betnér i ett pressmeddelande.

Om det visar sig att testet går plus kommer Betnér att öka produktionstakten och släppa fler specialer. Mellanspecialen finns på Betnérs Youtube-kanal idag och går att köpa för 39 kronor eller hyra i 72 timmar för 19 kronor, utan reklam.

– Det är väldigt roligt att arbeta med Magnus, som är väldigt duktig på att ta vara på YouTube som plattform. Dessutom öppnar denna möjlighet en ny jättelik digital scen för alla som hittills jobbat från fysiska scener, säger Jenny Ericsson, chef över partners på United Screens i pressmeddelandet.

Videon släpps även gratis för alla, med reklam på både Youtube och Spotify den 25 september 2016.

Johanna Holmgren

johanna.holmgren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Youtube

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.