Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

"Besökarna ska kunna ta med sig något handfast till sin egen verksamhet"

Publicerad: 29 Mars 2017, 05:30
Uppdaterad: 29 Mars 2017, 08:56

Marketing- och techkonferensen Next M flyttar fokus från själva tekniken till vad den öppnar upp för rent kreativt. "Besökarna ska absolut gå härifrån inspirerade, men även kunna ta med sig något handfast till sin egen verksamhet", säger Niklas Hedberg, projektledare för Next M.


Ämnen i artikeln:

Group M

Idag sätter marketing- och techkonferensen Next M igång på Münchenbryggeriet i Stockholm för andra året i rad, för att sedan fortsätta under torsdagen.

Talare är bland andra Rebecca Fiebrink från Goldsmiths, University of London, som är en av dem som har gjort maskininlärning allmänt tillgänglig och skapar ny tekologi för digital musik och konst, och Dr Kate Stone, som uppfunnit ett sätt att ge papper digitala kvaliteter.

Niklas Hedberg, chef för affärsutveckling och projektledare för Next M på Group M, säger att medan det förra året låg fokus på själva teknologin, är fokus i år snarare på det utrymme som teknologin skapar för kreativitet.

– I och med att branschen förändras och utvecklas i så högt tempo, ser vi Next M som en bra chans att få samla branschen och föra diskussioner kring den teknik som finns, och vad vi praktiskt kan göra med exempelvis AR- och VR-teknik. Ingen sitter på det ultimata svaret, men att mötas i en inramning som andas framtid ger möjlighet att komma fram till smarta lösningar tillsammans, säger han.

Är det någon av talarna du ser extra mycket fram emot?

– Det är svårt att välja en, men i och med att jag är musikintresserad tycker jag att Rebecca Fiebrink är superintressant. Annars är det svårt att plocka ut någon speciell –  jag tycker att vi har en riktigt bra lineup. Framför allt är det kul att vi har så många kvinnor på scenen, det har varit ett viktigt mål för oss. Det är otroligt roligt att få lyfta fram Dr Kate Stone, som jobbar med conductive ink, som handlar om hur man kan göra trycka medier levande genom att koppla ihop den med ny teknik. Henne bör man definitivt inte missa.

Vad hoppas du att besökarna ska ta med sig från Next M?

– Besökarna ska absolut gå härifrån inspirerade av globala talare, men de ska även ha fått möjlighet att konkretisera genom breakout sessions. I den dialog som skapas finns potential att faktiskt kunna ta med sig något handfast till sin egen verksamhet, som vi kan prisa under nästa års Next M.

Här är hela programmet.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Group M

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev