Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Bekräftat: Kenzas Ivyrevel relanseras med H&M

Publicerad: 7 April 2016, 08:39
Uppdaterad: 10 Februari 2017, 19:05

Dagens Medias avslöjande bekräftas nu. Klädjätten H&M är med i nylanseringen av bloggstjärnan Kenza Zouitens Ivyrevel.


Ämnen i artikeln:

KenzaKenza Zouiten

Dagens Media kunde i måndags avslöja att klädjätten H&M köpt 20 procent av bloggstjärnan Kenzas klädmärke Ivyrevel för 20 miljoner kronor.

Nyheten kom efter att Kenza på sin blogg påstått att Ivyrevel ska läggas ned. Sedan dess har hon hintat om att ”stora nyheter” är på gång.

I ett pressmeddelande bekräftar nu Ivyrevel att märket ska nylanseras med H&M i ryggen.

”Idag lanseras nya Ivyrevel, ett digitalt modehus med ett okonventionellt mindset kring digital innovation, design och kundupplevelse. Under lanseringen presenterar de även sitt stöd av H&M Group, Paypal och utvalda samarbetspartners inom digital teknik”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Ivyrevel ska även etablera ett ”Fashion tech lab” i Stockholm, som ska utveckla framtidens mode.

H&M bekräftar nu sin investering, som Dagens Media kunde avslöja via tidigare okända dokument från Bolagsverket. Affären, som gjordes i höstas, värderade bolaget Ivyrevel till 100 miljoner kronor.

– Vi är väldigt glada att stödja entreprenörerna som driver Ivyrevel på deras resa där de utforskar mötet mellan kreativt mode och teknisk utveckling och skapar ett varumärke för den digitala generationens kvinnor, säger Björn Magnusson, ansvarig för H&M CO:LAB, del av H&M New Business, i ett pressmeddelande.

Han har tidigare uppgett att Ivyrevel kommer att fortsätta som ett fristående bolag och att dess produkter inte ska säljas i H&M-gruppens butiker. Ivyrevel ska även i fortsättningen enbart vara en e-handel.

Från bloggare till affärskvinna

Kenza Zouiten, 24, startade sin blogg 2006 och har sedan dess blivit en av Sveriges största profiler i bloggvärlden och i sociala medier. Hon har 1,4 miljoner följare på Instagram, där hon ofta själv poserar som modell för Ivyrevels kläder.

Ägarlistan i Ivyrevel såg efter H&M:s investering i höstas ut såhär:

  • Gustav Springfeldt, vd för Ivyrevel.
  • Kenza Zouiten AB, Kenzas egna bolag.
  • Subosic Holding AB, ett bolag där Kenzas pojkvän
    Aleks Subosic är ordförande.
  • Sad Holding AB, ett bolag kontrollerat av Dejan Subosic, bror till Aleks.
  • H&M, via bolaget H&M Fashion AB.

De fem delägarna äger 20 procent var av Ivyrevel.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

KenzaKenza Zouiten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.