Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Begreppsförvirring, redaktionell framgång, totalvaluta och standards – Dagens Medias temavecka om mätning

Publicerad: 14 mars 2022, 10:42

Foto: pinstock

Sätten att konsumera medier utvecklas i rasande fart, och mediehus, annonsörer och mätaktörer måste hänga med. Samtidigt växer bolagen som inte låter sig mätas av oberoende tredjepartsaktörer och cookies är på väg att fasas ut. Under Dagens Medias temavecka fokuserar vi på de viktigaste mätfrågorna 2022 – här hittar du samtliga artiklar.


Ämnen i artikeln:

Tema: Mätning i mediebranschen

Dagens Media hjälper dig navigera i mätdjungeln 

Allt ska kvantifieras, redovisas och allt ska mätas och analyseras. Men hur fungerar det – egentligen? Vilka är fallgroparna och hur ska annonsörerna veta att de får valuta för pengarna? Dagens Media hjälper dig att navigera det febriga virrvarret i mätdjungeln.

 

Experterna: Mediebranschens viktigaste mätfrågor 2022 

En utbredd begreppsförvirring är den viktigaste frågan inom mätning av mediekonsumtion, enligt effektexperten Mats Rönne och marknadsanalytikern Kristina Agriwill. En konsekvens är att annonsörer betalar mycket mer än värdet på det man egentligen får, menar Mats Rönne. Men nu tas krafttag för att få bukt med problemet.

 

Det betyder de olika mätbegreppen 

Felöversättningar, missförstånd och språkmissar. Mätbegreppen kan vara en febrig blandning av dåtidens analoga språk och nutidens techtermer. Här reder experten ut vad de olika begreppen betyder – och vad de har för betydelse.

 

Annonsinitiativet ska öka transparensen – här är utmaningarna branschen måste enas om 

Det globala internationella initiativet Cross Media Measurement ska skapa en mer transparent annonsmarknad. Sveriges Annonsörer, Ica och TV4, som alla har valt att engagera sig i projektet, berättar om: 

✓ Problematiken kring mätfrågan
✓ Utmaningarna när branschen ska enas
✓ Viktiga moment framåt.

 

Så mäter SvD och Aftonbladet journalistisk framgång 

Vilka mått använder Svenska Dagbladet och Aftonbladet för att mäta hur bra det går? Och vad kan vara svårt med att mäta journalistisk framgång? Aftonbladets redaktionschef Karin Schmidt och Svenska Dagbladets redaktionella utvecklingschef Johan Silfversten Bergman avslöjar sina knep.

 

Nyckeln till framgång – här är måtten som DN och Expressen inte kan vara utan 

Möjligheterna att mäta hur enskilda artiklar tas emot av läsarna har aldrig tidigare varit så stora. Expressen och Dagens Nyheter berättar om vilka mätpunkter som är kritiska för att avgöra framgång – och hur detta har förändrats.

 

MMS totalvaluta – så tycker mediejättarna 

Sent i höst ska MMS totalräckvidd vara i hamn. Den största utmaningen 2022, säger vd Magnus Anshelm. Dagens Media har frågat fyra branschjättar hur de ser på nästa stora steg: En totalvaluta inom rörlig bild: ”Viktigt att det blir rätt utifrån ett gäng parametrar”, säger bland annat Schibsteds Joakim Flodin.

 

Youtube: ”Hoppas kunna gå med i fler valutor” 

Arbetet pågår för fullt med att få in Youtube i MMS officiella mätvaluta. Projektet är världsunikt och innebär stora framsteg för transparensen på annonsmarknaden i Sverige. ”Jätteviktigt att vi får en integration med en tredjepartsmätning”, säger Googles Carl Wåreus.

 

Smartclips vd: ”Vi är vad vi mäter” 

Vi kan idag mäta i princip vad vi vill, men för att mäta rätt, måste vi veta vad det är vi faktiskt mäter, skriver Smartclips nordiska vd Halvard Kristiansen.

 

Det vill mediebyråerna ha ut av mätningarna: ”Viktigt med standarder” 

Mediebyråerna i Sverige står för enorma summor i medieköp varje år. De efterlyser transparens och branschstandarder för att leverera värde för sina kunder. ”Det är problematiskt att det idag finns begräsningar hos stora plattformar”, säger Emma Zanderholm på Publicis Groupe.

 

Livet efter cookies – förstapartsdata och AI allt viktigare för mätning och uppföljning 

Utfasningen av cookies sätter som vi vet käppar i hjulet för den digitala marknadsföringen. Men även mätning och kampanjuppföljning påverkas.

✓ Mediehusen kan bli nya tidens walled gardens.
✓ Cookielösa annonsvisningar billigare.
✓ Nya privacy-regler tvingar fram nya sätt att mäta i appar.

 

”Alla annonsörer borde på något sätt titta på eyetracking” 

Eyetracking-tekniken är i sig inte ny. Men när den slås ihop med AI skapas ett nytt verktyg som kan mäta hur människor reagerar på annonser – helt utan kostsamma studier med riktiga människor. ”Det har gjorts stora framsteg”, säger Erik Modig, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

 

RAM: ”Så framtidssäkrar du onlinemätningen” 

Det finns idag tekniska lösningar som skulle fungera för alla publicister i det svenska medielandskapet, trots utmaningarna som står för dörren. I första hand handlar det om viljan att vara transparent och öppen för att bli mätt av ett oberoende mätbolag, skriver RAM:s Staffan Hultén om framtidssäkra mätningar.

 

Meta utvecklar mätningarna – ny metod släpps brett i år 

Facebook – numera Meta – dras fortfarande med epitetet ”walled garden”. Själva anser Meta dock att bolaget nu är mer transparent än tidigare. ”Med det sagt är vi fortfarande måna om användarnas data och att respektera deras integritet”, säger Johan Kvist, head of marketing science på Meta.

✓ Meta knyter till sig fler tredjepartsleverantörer
✓ Ny teknik för mätning lanseras brett i år
✓ Annonsörerna får leva med underrapportering av antalet konverteringar

 

Här är mätaktörerna tidningarna använder sig av 

De senaste åren har en rad titlar övergett officiella mätningar som Kia, TS och Orvesto. Aftonbladet, Expressen, DN och Svenska Dagbladet svarar på vilka mätaktörer de använder sig av, varför samt hur det har förändrats.

 

Har du ingen prenumeration? Lugn, här kan du teckna en.  

Redaktionen Dagens Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev