Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

”Bedrövligt” – men vidtar inga åtgärder

Publicerad: 22 April 2013, 11:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48

Fejkkonton, trakasserier och näthat. Till slut har till och med Facebook-experten Nina Jansdotter tröttnat. Men trots det anser Facebook att de har "ganska bra" kontroll.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Dagens Media kunde tidigare i dag berätta att karriärscoachen och Facebook-experten Nina Jansdotter stänger sin öppna Facebook-sida. Anledningen är att hoten, trakasserierna och de falska Facebook-profilerna i hennes namn, blivit för många.

Jan Fredriksson på Northern Link PR, ansvarig pr-byrå för Facebook i Sverige säger att han ser "allvarligt" på händelsen.

– Det är bedrövligt, hoppas att hon blir kvar på Facebook och att personer slutar upp med dumheter. Facebook har ingen som kontrollerar alla konton, men om det inkommer anmälningar mot fejkkonton tar Facebook bort dem så fort de kan.

Men trots att Nina Jansdotter blivit något av en inofficiell ambassadör för Facebook vill Jan Fredriksson inte kommentera det inträffade. Istället vill han betona användarnas ansvar.

När man skapar ett konto på Facebook måste man godkänna användarvillkoren. De säger bland annat att man inte får skapa konton i falska namn och att man inte får trakassera eller hota andra användare. Om användare upptäcker falska konton eller blir hotade är det användarens ansvar att anmäla till Facebook.

– Facebook anmäler inte själva, det yttersta ansvaret ligger på användarna. På Facebook är det användarna som genererar innehållet, vi kan inte styra vad som pågår på sidan. Vad vi däremot kan göra är att förenkla för användarna att anmäla olämpligt innehåll, säger Jan Fredriksson.

De anmälningar som görs hamnar på huvudkontoret i Dublin och vilka åtgärder som sätts in beror på vad handläggningsteamet bestämmer. Har man brutit mot reglerna grovt eller om det skett upprepade gånger kan man bli avstängd. Vilka åtgärder man ska vidta när det går så långt att personer väljer att stänga ned sina konton är inte självklart.

– Vi har ganska bra kontroll, men vi kan inte läsa igenom allt som skrivs innan det publiceras. Vi tror inte på censur. Vad vi kan göra är att föra en debatt om internetbeteende, vad som är okej och vad som inte är det, säger Jan Fredriksson.

Frida Wickberg

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.