Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

BBC går från broadcast till publishing

Publicerad: 16 november 2011, 08:36
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

BBC Worldwide är inte det enda mediehuset som anpassar och paketerar sitt innehåll på flera plattformar, men i kombination med BBC:s starka varumärke blir det ett effektivt vapen i kampen om mediekonsumenters och annonsörers uppmärksamhet.


Varje månad har BBC Worldwide, det vill säga BBC:s kommersiella verksamhet utanför Storbritannien, hela 58 miljoner unika användare. Isla Macleod, som är på plats på Sime för att tala om slaget om vardagsrummet, är ansvarig för den digitala affären på BBC Worldwide.

– Vi har utvecklats från en traditionell broadcaster till en publisher som använder sig av många plattformar, säger hon i en intervju med dagensmedia.se.

– Vårt mål är att ligga i framkant och befinna oss ovanför bruset genom att ha stor kunskap om hur användarna konsumerar nyheter.

BBC satsar på att utveckla produkter och innehåll för fyra skärmar – den traditionella tv:n, datorn, mobilen och smart tv. I dag har BBC 4,5 miljoner nedladdade appar.

Ett viktigt fokusområde för bolaget är som för många andra sociala medier och skapandet av engagemang hos mediekonsumenterna.

– Sociala medier förändrar sättet att kommunicera med publiken, utesluter mellanhänder, och öppnar upp landskapet och förändrar varumärkens sätt att hantera sig själva i grunden, säger Isla Macleod.

Hur anpassar ni innehållet efter plattformar?

– I Afrika så är mobilen central. 26 procent av vår mobila trafik kommer från Afrika. När det gäller engagemang och downloads så är USA den största marknaden.

Några nyheter för i år är samarbetet med Samsung där BBC Worldwide har blivit inbjudna att göra en app för Samsungs för smart tv. Försäljningsprognosen för smart tv är 100 miljoner sålda produkter i slutet av året.

Tidigare i år släppte även BBC sin video-on-demand-tjänst Iplayer i elva västeuropeiska länder. En global lansering är nära förestående.

– Användarna vill fatta egna beslut med hjälp av on demand-tjänster och innehåll som är anpassat efter var användaren befinner sig och den skärm som används. Vi utvecklar våra produkter efter det, men vi håller oss hela tiden till kärnan av BBC, som är tillförlitlig journalistik, säger Isla Macleod.

BBC Worldwides intäkter kommer framför allt från annons- och distributionsaffären. I Sverige samarbetar bolaget med Adprofit.

Rörliga annonsformat är populärast online. Isla Macleod berättar att BBC inte säljer mer än två positioner på varje webbsida. Annonsörer får heller inte köpa ett helt område på sajten.

– Hos oss får du räckvidden och möjligheten att förknippas med vårt premiumvarumärke med kvalitetsinnehåll från över 2000 journalister, säger hon.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.