Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Bästa annonserna 2012

Publicerad: 21 december 2012, 12:32
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:00

Den visuellt sett bästa annonsen i år låg på Eniro.se. Detta enligt Eyetrackshop som mäter ögonrörelser på nätannonser.


Eyetrackshop utser varje månad den nätannons som enligt tre olika eyetrackparametrar - visuell styrka (procent som tittat på annonsen), engagemang (tid på annonsen) och förmåga att snabbt tränga igenom bruset (tid till första fixering).

Detta mäts genom webbkamerabaserad eyetracking.

En genomsnittsannons i Eyetracks referensbas har ett indexerat värde på 100. Överlag har månadens annons ett värde över 100.

De annonser som blivit utsedda till månadens annons har i snitt 15 procent högre synlighet än en genomsnittsannons i Eyetrackshops referensbas. De ges 35 procent mer tid och upptäcks 45 procent snabbare.

I år var den bästa annonsen Vattenfalls som låg på Eniro.se. Jämfört med en vanlig annons var det 22 procent fler som såg annonsen och man spenderade två gånger så lång tid på den.

Exempel på andra annonser som lyckades under året bra är Volkswagen vars annons som blivit utsedd till månadens annons legat på Blocket.se och Youtube.com.

Annonser som har legat på Na.se har också nått fram väl enligt Eyetrackshop.

Sofia Hvenström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.