Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Banners driver sök

Publicerad: 10 September 2009, 10:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

En vanlig bannerkampanj kan gör att sökningar på företag rusar i höjden.


Det är en gammal sanning att tv-reklam driver sökbeteende och därmed bör kombineras med genomtänkta sökkampanjer. Men även vanlig bannerannonsering på nätet driver sök.

En nyligen genomförd undersökning av den digitala byrån Icrossing visar att antalet besök genom sökmotorer hos ett företag kan öka upp till 14 procent när företaget genomför en integrerad bannarkampanj jämfört med att inte göra det.

Displayannonseringen påverkade också trafiken genom betald sök, sökannonsering. När en period då en bannerkampanj rullade samtidigt som sökannonsering användes ökade antalet klick på sökannonserna med nästan 15 procent jämfört med då enbart sökannonsering användes, skriver Emarketer. Samtidigt sjönk också kostnaden per klick med drygt 11 procent.

Tidigare i år visade en rapport från Iprospect också att bannerannonsering gör mer än enbart leder till direkta klick. Undersökningen visade att 27 procent av de som uppmärksammat en bannerannons sökte efter en produkt, varumärkte eller företagsnamn med anknytning till annonsen.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.