Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Bakslag för beteendestyrd annonsering

Publicerad: 8 Juli 2009, 13:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Annonsering styrd utifrån ip-adresser spås kunna bli en gigantisk marknad. Men nu har branschledande Phorm ratats av sin tyngsta supporter.


Brittiska Phorm har utvecklat annonssystmetet Webwise som kartlägger internetanvändares ip-adresser och surfbeteende och kan utifrån detta leverera riktad annonsering. Systemet, och liknande, spås kunna leda till stora intäkter för internetleverantörer.

Flera rättighetsorgansiationer som Open Rights Group och webbaktörer som Microsoft, Google och Facebook har tidigare varit skeptiska till systemet. Nu meddelar British Telecom, BT, att de även överger projektet. BT har varit en av de drivande i projektet och att de överger Webwise är ett stort bakslag för Phorm. Tidigare tester som BT har genomfört med Webwise har kritiserats hårt av det brittiska parlamentet men enligt ett pressmeddelande från BT är det kostnadsbesparingar som gör att de lämnar projektet skriver PC Advisor.

Virgin Media, som hittills varit en av de andra stora spelarna säger att de tänker fortsätta att jobba med beteendestyrd annonsering, inklusive Phorm.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.