AWB-konsult fixar Instagram åt Zlatan Ibrahimovic

2013-11-25 10:44 Erik Wisterberg  

Först appen "Zlatan Unplugged” – nu är fotbollstjärnans officiella Instagramkonto här. I kulisserna finns två svenska pr-byråer.

För en vecka sedan dök det upp, Instagramkontot ”Iamzlatanibrahimovic”. Men bakom registeringen står inte Zlatan, eller hans management. Det är pr-konsulten Christian Daflos på byrån A.W.B, som registrerat kontot.

Tidigare har byrån gjort den globala pr-lanseringen av Ipad-versionen av Zlatan Ibrahimovics bästsäljande självbiografi "Jag är Zlatan" (på engelska ”I Am Zlatan Ibrahimovic”).

När Dagens Media når Christian Daflos är han fåordig om kontot.

– Vi har hjälpt till med registeringen, men du får prata med Mika Lepistö, säger han.

Mika Lepistö är Zlatans ”brand agent” på The perfect brands, en byrå som jobbar med personliga varumärken för Zlatan, Helena Seger och stjärnkrögaren Björn Frantzén.

Instagramkontot blir till en början en förlängning av fotbollsikonens närvaro på Twitter och Facebook.

– Bilder är väldigt populärt, och Instagram är den snabbast växande tjänsten. Då bör man vara med där med ett officiellt konto, säger Mika Lepistö.

A.W.B:s roll i Zlatans sociala medier-offensiv är att agera som administratör. De ser till att rätt bilder och uppdateringar går ut.

Nyligen lanserades Zlatans egna mediekanal ”Zlatan Upnplugged”. Där sköter Zlatan innehållet själv, enligt Mika Lepistö.

– Där är vi inte inblandade alls, utan det är Zlatan själv som sitter och lägger upp saker.

I skrivande stund har Iamzlatanibrahimovic 2871 följare. Hittills har bara en bild lagts upp.

LÄS ÄVEN:

Zlatan rundar medierna – startar egen kanal 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt