Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Även svenska annonsörer bojkottar Facebook

Publicerad: 1 Juli 2020, 05:38

SJ väljer att pausa sin annonsering på Facebook.

Foto: Stefan Nilsson

SJ och Oatly ansluter sig till annonsbojkotten mot Facebook.


Ämnen i artikeln:

FacebookSJOatly

Cirka 160 annonsörer, med storbolag som Starbucks, Adidas, Coca-Cola, Unilever och Ford i spetsen, har den senaste tiden valt att sluta annonsera på Facebook. Detta som en protest mot att det förekommer rasistiskt och hatiskt innehåll på plattformen.

Nu ansluter även de svenska bolagen SJ och Oatly till bojkotten, skriver Dagens Industri via TT.

– Själva sakfrågan om rasismens närvaro på de här och andra plattformar är jätteviktig. För oss är det viktigt att synas i sammanhang som vi bedömer är bra, och då blir det naturligt att ta en paus, säger Stephan Ray, pressansvarig på SJ, till TT.

Pausen gäller både Facebook och Instagram, men hur lång den blir är inte klart.

Även Ikea diskuterar en annonsbojkott, medan H&M beslutat att fortsätta med sin annonsering.

LÄS ÄVEN: Emma Blom: ”Bojkotten av Facebook ett ickestrategiskt bottennapp” 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

FacebookSJOatly

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.