Digitalt
Även svenska annonsörer bojkottar Facebook
Publicerad: 1 juli 2020, 05:38
SJ väljer att pausa sin annonsering på Facebook.
Foto: Stefan Nilsson
SJ och Oatly ansluter sig till annonsbojkotten mot Facebook.
Cirka 160 annonsörer, med storbolag som Starbucks, Adidas, Coca-Cola, Unilever och Ford i spetsen, har den senaste tiden valt att sluta annonsera på Facebook. Detta som en protest mot att det förekommer rasistiskt och hatiskt innehåll på plattformen.
Nu ansluter även de svenska bolagen SJ och Oatly till bojkotten, skriver Dagens Industri via TT.
– Själva sakfrågan om rasismens närvaro på de här och andra plattformar är jätteviktig. För oss är det viktigt att synas i sammanhang som vi bedömer är bra, och då blir det naturligt att ta en paus, säger Stephan Ray, pressansvarig på SJ, till TT.
Pausen gäller både Facebook och Instagram, men hur lång den blir är inte klart.
Även Ikea diskuterar en annonsbojkott, medan H&M beslutat att fortsätta med sin annonsering.
LÄS ÄVEN: Emma Blom: ”Bojkotten av Facebook ett ickestrategiskt bottennapp”