Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Även Snapchat tappar användare

Konkurrenternas införande av "Stories" har bromsat Snapchats framfart. Bolaget backar liksom Facebook i antalet användare för första gången sedan 2011.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 08 Augusti 2018, 05:50
Uppdaterad: 08 Augusti 2018, 07:07

Ämnen i artikeln:

SnapchatFacebook

Snapchat backar i antalet användare.

Facebook och Instagrams införande av  Stories” ser ut att ha satt stopp för Snapchats framfart. Bolagets kvartalsrapport visar att antalet aktiva användare har minskat med 1,5 procent, från 191 miljoner dagliga användare till 188 miljoner användare.

Vid förgående kvartalsrapport visade bolaget en användartillväxt på 2,9 procent, rapporterar Techcrunch.

Snapchat uppnådde emellertid förväntningarna när det kommer till omsättning. Bolaget omsatte 262.3 miljoner dollar, vilket är högre summa än vad analytiker förutspått. Snapchat går förtfarande med rejäl förlust, 353 miljoner dollar visar kvartalsrapporten, vilket ändå är 20 procent lägre än förra kvartalet. Ett ekonomiskt tillskott blir den summa på 250 miljoner dollar som den saudiske prinsen Al Waleed Talal just lagt in i bolaget. I gengäld får prinsen 2,3 procent av Snapchats aktier.

Liksom för konkurrenten Facebook, är det första gången sedan plattformen grundades 2011, som antalet aktiva användare minskar. Bolagets CFO, Tim Stone, skyller minskningen på den omgörning av Snapchat som gjordes i början av året, och som ledde till proteststormar. Tanken var att användarna skulle få se mer av sina familjers och vänners uppdateringar, men instället upplevde de sig överrösta av inlägg från kändisar och andra innehållsskapare.

Tim Stone menar emellertid att bolaget har justerat de förändringar som väckt mest kritik. Han understryker också att antalet användare över 35 år faktiskt ökat med åtta procent efter uppdateringen som gjordes i februari.

Ämnen i artikeln:

SnapchatFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.