Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Autostart på reklamfilm i mobilen

Publicerad: 16 Mars 2012, 05:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Mobilbolaget Adiento släpper nytt format för videobanners i mobilen. Reklamklippet börjar automatiskt.


Annonsörerna missar viktiga kontakter eftersom videobanners i mobilen kräver att besökaren klickar för att filmen ska sätta igång. Det anser mobila annonsnätverket Adiento, systerbolag till Mobiento, som därför lanserar ett nytt mobiformat.

I den nya lösningen startar reklamklippet automatiskt, utan att besökaren klickar.

"Det gör formatet betydligt mer intressant för annonsörerna", enligt Adiento.

I veckan var det Norden-premiär för det nya formatet, bland annat på Devote.ses mobilsajt.

Först ut är Försvarsmakten och mediebyrån Carat som använder formatet i sin nya storkampanj "Vem bryr sig".

– Detta är ett exempel på ett spännande nytt format, och då är vi med och testar. Det aktuella formatet för Försvarsmaktens kampanj kombinerar den kreativa styrkan i rörligt material med det engagerade och framåtlutade surfbeteendet i mobilen, säger Nils Andersson, mobilexpert på Carat.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.