AT&T vill öka transparensen

2018-09-26 10:26  
Bild: Flickr

AT&T rullar ut annonserbjudande som ska utmana "walled gardens".

Tidigare i år gick AT&T:s köp av både Time Warner och Appnexus igenom.

Appnexus fungerar främst som en sell side platform (SSP), alltså en plattform som hjälper publicister att automatisera sin annonsförsäljning. Flera specialister ställde sig tidigt frågan om AT&T:s ägande av Appnexus kommer innebära ytterligare en "walled garden", eller om detta tvärtom kommer kunna utmana techjättar som Google och Facebook som ofta anklagas för att vara så kallade "walled gardens".

När AT&T nu lanserar Xandr, sitt nya annonserbjudande som består av Appnexus, AT&T Adworks och andra adtech-tjänster meddelar Brian Lesser, chef över AT&T:s annons- och analysavdelning, att de ser sig själva som en "community garden", skriver Digiday.

I ett uttalande förklarar Brian Lesser att de vill ge annonsörer bättre tillgång till data än vad som finns tillgängligt genom "walled gardens".

– Vi vill ge datan tillbaka till våra klienter så att de nödvändigtvis inte behöver lita på oss att [en kampanj] fungerade. De kan ta in data, modellera den själva och veta att den fungerade baserat på sina standards.

Det är fortfarande oklart exakt hur detta ska gå till. AT&T kommer dock inte låta annonsörer ta med sig datan utanför AT&T:s system, utan använda och analysera datan inom plattformarna, vilket är anledningen till att de kallar det för "community garden".

Trots uttalanden om att göra datan mer tillgänglig för annonsörer så har Appnexus agerat på ett sätt som tyder på att de faktsikt går mot att vara mindre transparenta. Förra veckan drog sig exempelvis Appnexus ur Advertising ID consortium som ska förbättra spårningen av kampanjer utanför "walled gardens".

– Från vår synvinkel, är det här det allra första steget för AT&T/Appnexus att bygga nästa stora "walled garden" inom branschen, sa Michael Nevins, marknadschef för adtech-bolaget Smart, till Digiday vid tillfället.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt