Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Artiklar till salu hos The Local

Publicerad: 17 september 2010, 04:20
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:38

The Local erbjuder företag sponsrade artiklar som liknar de redaktionella.


Ämnen i artikeln:

The Local

The Local publicerade nyligen en smickrande artikel om den svenska entreprenören Johan Staël von Holstein, i vilken han ostört får prata om sitt nya projekt Mycube –  med små inslag av hyllningar från journalisten.

Texten har vinjetten ”sponsrad artikel” och en annan färg i bakgrunden, men är i övrigt lik de redaktionella artiklarna på The Local.

Enligt James Savage, redaktionschef på The Local, är det en lösning som efterfrågas allt mer av annonsörer. Han menar att det oftast är, för deras läsare, relevanta företag med komplicerade produkter som väljer att köpa artiklar.

– Vissa företag har koncept som inte går att sammanfatta i några få ord, i exempelvis en banner, så därför vill de kunna uttrycka sig i en längre artikel för att kunna nå våra läsare på ett djupare sätt, säger han.

Han poängterar dock att de är tydliga med att markera vad som är redaktionellt material och vad som är sponsrat.

– Det är viktigt för oss att vi inte tappar läsarnas förtroende, så vi markerar tydligt när det rör sig om sponsrade artiklar.

Men är det tillräckligt tydligt?

– Det står ju högst upp, rätt så tydligt. Enligt vår erfarenhet, och vår kontakt med läsarna, så har vi inte fått intrycket av att det skulle vara otydligt, säger han och fortsätter. Dessutom framgår det av innehållet att det är sponsrat. Våra läsare är tillräckligt smarta.

Hur mycket en artikel kan kosta vill han inte diskutera. Men han säger att det är ett sätt att inbringa inkomster.

– Det är ett sätt att förbättra lönsamheten för digitala medier, vilket är viktigt för hela industrin.

Köpta artiklar är ett inte helt okontroversiellt ämne. Bland annat har Aftonbladet.ses annonser som är insprängda i högerspalten anmälts till Konsumentverket ett flertal gånger då läsare ansett att de varit för lika vanliga artiklar. Till skillnad från The Locals artikel slussas Aftonbladet.ses läsare dock till en speciell kampanjsajt när de klickar på annonsen på förstasidan.

Ardalan Samimi

Ämnen i artikeln:

The Local

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev