Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Årets mest spridda kampanjer

Publicerad: 16 December 2010, 09:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Fyra av de mest spridda virala kampanjerna 2010 kom från samma anrika herrdoft.


Ämnen i artikeln:

Wieden Kennedy

2010 var Old Spices år. Reklamfilmen "The man your man can smell like" av Wieden & Kennedy utsågs till världens bästa reklamfilm vid Cannes Lions i somras och AdAges lista årets mest spridda virala kampanjer inkluderar inte mindre än fyra Old Spice-filmer.

Originalet från i februari hamnar på fjärde plats och har setts drygt 36 miljoner gånger. Mest sedd är avskedsfilmen, som enligt AdAges lista har setts drygt 68 miljoner gånger sedan i juli.

Även försäljningen av Old Spice sköt i höjden, 55 procent under tre månader efter kampanjens start enligt Nielsen. Hur mycket av ökningen som berodde på reklamen och hur mycket som berodde på Old Spices rabatterbjudande som pågick samtidigt är dock svårt att avgöra.

De tio mest spridda virala kampanjerna 2010

Old Spice och Wieden & Kennedy "Responses", sedd 68 299 955 gånger.

 

Old Spice och Wieden & Kennedy "Odor Blocker", sedd 41 633 251 gånger.

 

Doritos och Goodby Silverstein & Partners "Crash the Superbowl 20102, sedd 36 544 211 gånger.

 

Old Spice och Wieden & Kennedy "The Man Your Man Could Smell Like", sedd 36 357 426 gånger.

 

Nike och Wieden & Kennedy "Write the Future", sedd 35 219 072 gånger.

 

DC Shoes "Gymkhana Three", sedd 22 684 962 gånger.

 

Old Spice och Wieden & Kennedy "Questions", sedd 22 437 071 gånger.

 

Pepsi "Oh Africa", sedd 20 239 289 gånger.

 

Gilette och Jack Morton "Perfect Length", sedd 18 505 753 gånger.

 

E-Trade och Grey "Super Bowl 2010", sedd 18 425 875 gånger.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Wieden Kennedy

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.