Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Applikationer hettar till hos marknadsförare

Publicerad: 20 maj 2009, 07:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

<b>Små program och spel med ett varumärke som avsändare växer snabbt med Facebook och Iphone som drivkrafter. Men kanalen är fortfarande osäker.</b>


I Sverige är ett av de mest uppmärksammade programmen i marknadsföringssyfte Arlas kokbok till Iphone. När programmet lanserades i oktober förra året låg det i topp bland nedladdade program hos Apples App store.

- Med applikationen vill vi underlätta vardagen för våra kunder, kanske främst barnfamiljerna, genom att ge matinspiration också utanför hemmet, sa Krister Karjalainen, nordisk webbchef hos Arla till Dagens Media då.

Arlas receptprogram i Iphone. Foto: Macworld.se. Programmet har i dag laddats ner 45.000 gånger av personer som aktivt valt att bära med sig varumärket Arla i sin mobiltelefon.

Enligt Advertisning Age har ett nytt begrepp börjat användas, app-vertising, om marknadsföring genom små program.

En av de stora anledningarna till att mobiltelefonen äntligen har börjat vakna till liv som marknadsföringskanal är Apples Iphone. På samma sätt är Apples App store en av anledningarna till att program i telefonen fått stor spridning. Apples marknadsplats har haft över en miljard nedladdningar på nio månader. I dag finns cirka 35.000 applikationer på App store.

GB Glace Real Gift på Facebook. Här finns både reklamfinansierade program och program som användarna får betala för att använda. Bland de med reklam finns både sådana som har ett varumärke som avsändare och sådana med mer traditionella reklamplatser i sig. Reklamnätverket Adwirl visade tidigare i veckan upp en rapport som pekar på att populära program i App store kan dra in 25.000 kronor om dagen i reklamintäkter.

Program byggda av ett varumärke i ett försök att göra nytta åt sina användare samtidigt som varumärket exponeras och får spridning har hittills dock varit vanligare på den svenska marknaden. Arlas receptprogram är ett exempel som varit en del i framgången för Arla i digitala medier. I början av maj vann de priset som årets annonsör på Stockholm Media Awards. "Denna annonsör är klart ledande i sin bransch när det gäller att utveckla och förnya sättet man kommunicerar på. Genom att utveckla innovativa lösningar i nya kanaler tillhandahåller man inte bara produkter utan också sann konsumentnytta med sina tjänster." var juryns motivering.

Spelbolaget Paf gjorde ett Iphone-program till navet i sin kampanj när de i slutet av förra året drog igång nätbaserade tärningsspel.

Hittills har det varit just Apples Iphone som gett störst möjligheter till utveckling av små enkla program, men andra mobiltelefontillverkare ser också möjligheterna. I februari presenterade Nokia sin Ovi store med skarp lansering nu i maj. Butiken har över 20.000 program enligt Advertising Age. Google har Android Market till telefonerna med sökjättens egenutvecklade operativsystem Android. Microsoft ska i höst, i samband med lanseringen av operativsystemet Windows Mobile 6.5 öppna upp Windows Marketplace.

Samtidigt är mobilapplikationer i marknadsföringssyfte fortfarande ett mycket färskt område. När Pinch Media i mars analyserade 30 miljoner nedladdningar av Iphone-program visade det sig att enbart fem procent av användarna öppnade något av programmen 30 dagar efter att det först laddats ner.

Förutom program till mobiltelefoner är insticksprogram till sociala medier, framför allt Facebook, något som använts under flera års tid. Redan första gången Dagens Media skrev om Facebook, i juli 2007, berättade vi om program för en svenk musiktjänst. Tidigt ute var också Electrolux med sin Lunch Club-applikation som lanserades i oktober 2007. Programmet hjälpte användare att boka in och bjuda sina vänner på lunch.

- I vanliga fall försöker vi hjälpa människor i köket, det här är en tolkning av det. Det handlar dels om den sociala aspekten, men vi får också kopplingen till mat, sa Carola Lundell, projektledare på Elextrolux då till Dagensmedia.se.

Program i mobiltelefonen kräver nedladdning och ofta flera steg för installation. På Facebook krävs ofta inte mer än ett eller två klick för att installera en applikation. De senaste att testa Facebook-program som ren marknadsföring är Unilever och GB Glace. Deras GB Glace Real Gift kräver dock en mobil också eftersom att Facebook-programmet skickar glasskuponger till vänners mobiler.

- Det är första gången som man kommer att kunna skicka fysiska grejer genom Facebook. Vi är väldigt nöjda med att kunna vara först ut med det här, säger David Scholander, varumärkeschef för GB Glace på Unilever.

Glassarna kostar pengar för den som skickar dem, men enligt David Scholander är glassförsäljningen inte den enda anledningen till Facebook-programmet.

- Det intressanta är att kunna synas i en unik kanal och den stora virala spridning vi hoppas på. Glassförsäljningen är en bonus, säger David Scholander.

En genomsnittlig Facebook-användare har 120 vänner. Alla dessa kan på sin Facebook-sida se när någon använder glassprogrammet. Även vännerna till den som får sin glass skickad till sig får ett meddelande om detta.

- Skickas tio glassar har vi fått fler exponeringar än en bannerkampanj på en normalstor sajt, säger Joachim Alvarez, produktchef på Bonnier responsmediers mobila avdelning som står bakom tekniken till glasskupongerna.

Ola Eriksson

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev