Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Apples ohotade plats på tronen är i gungning

Svenska konsumenter börjar i allt högre utsträckning betrakta Samsung som det innovationsledande varumärket. Samtidigt står det klart att auran kring Apple tappar i lyskraft.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 04 September 2013, 06:11
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:41

Ämnen i artikeln:

SamsungApple

– Det är överraskande hur snabbt det har gått, säger Johan Ekelin, partner på LynxEye.

Dagens Media har fått exklusiv tillgång till LynxEyes studie ”Brands of tomorrow”, där 7 200 personer i USA, Kina och Sverige har svarat på vad de tycker om 175 välkända varumärken.

Genom att jämföra preferens med marknadsandel har LynxEye lyckats blottlägga de olika varumärkenas långsiktiga och kortsiktiga tillväxtpotential.

En djupdykning i resultaten från kategorin ”consumer electronics” visar tydligt hur Sam­sung är på väg att peta ner Apple från tronen i Sverige.

Bland annat har Samsung stärkt sin ställning avsevärt hos de inflytelserika konsumenterna – de som bestämmer vad som är ”rätt” och i stor utsträckning påverkar andras köpbeslut.

– Tiden då Apple ohotat dominerade i de här konsument­segmenten är över, säger Johan Ekelin, och fortsätter:

– Samsung var tidigare ett brett varumärke för massmarknaden, ett varumärke som ansågs kopiera andras idéer och bara var ”value for money”. I dag uppfattas Sam­sung som innovationsledare av allt fler konsumenter.

Johan Ekelin är förvånad över hur snabbt styrkeförhållandet mellan Samsung och Apple förändrats.

– Apple kan komma igen, och de kan göra det ganska snart. Men det är ändå överraskande hur fort den cementerade bilden av Apple som tankeledare har naggats i kanten.

Samsung hamnar på andra plats på listan över varumärken som har störst tillväxtpotential inom consumer electronics i Sverig­e, enligt ”Brands of tomorrow”. Samsung är också det varumärke som har den högsta varumärkespreferensen i kategorin, 28 procent.

Apple hamnar först på plats sex på listan och har näst högsta preferens, 24 procent.

– Apple har dock försäljningsmässigt utnyttjat en stor del av den efterfrågan som finns i varumärket och har inte samma potential att växa som Samsung. ”Brands of tomorrow” visar att Samsung nu har rätt att växa ungefär dubbelt så snabbt som Apple i Sverige, säger Johan Ekelin.

Det som har banat väg för Samsungs ökande popularitet är en enorm snabbhet beträffande innovationer och nya lanseringar.

– Samtidigt som Apple har haft Iphone 5 har Samsung lanserat både Galaxy 3 och 4, och lyckats skapa buzz kring produkterna. Det handlar inte bara om att de är snabba, utan de lyckas också lansera meningsfulla modeller.

För ett par veckor sedan stod det klart att Samsung har passerat Apple som världens mest lönsamma elektronikföretag, med en vinst under andra kvartalet på 54,3 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 45,1 miljarder för Apple.

Under andra halvåret i år ska Apple lansera en rad nya produkter. Det som många frågar sig är om Apple återigen ska lyckas ta ”nästa stora kliv” i teknikutvecklingen, något som Johan Ekelin tror är nödvändigt.

– Företag som Apple och Sony, som båda varit tankeledande innovatörer, bygger väldigt lätt upp en väldigt stor goodwill i varumärket. Men deras enda väg till fortsatt framgång är att göra de här riktigt stora, nya stegen, som Apple gjort med Iphone, Ipad och Ipod. Annars får de konkurrera med Samsung, som ger en helt annan valuta för pengarna.

Ett annat exempel på ett varumärke med stor tillväxtpotential är Bang & Olufsen, som toppar ”Brands of tomorrow”-listan i Sverige.

– Bang & Olufsen lever mycket på gamma credd, säger Johan Ekelin, och fortsätter:

– De har en latent efterfrågan i varumärket som de inte kunnat kapitalisera på fullt ut. En stor del av den potentialen skulle kunna driva försäljning i det kortsiktiga perspektivet med ett produktprogram som levererar på varumärket.

Ämnen i artikeln:

SamsungApple

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.