Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Apples IOS 14.5 släppt – därför orsakar det kris och panik i branschen

Publicerad: 27 april 2021, 07:03

Apples senaste programuppdatering riskerar att sätta käppar i hjulet för alla aktörer som vill kunna spåra användarnas aktivitet.

Apples senaste systemuppdatering innebär stora begränsningar för riktad reklam.


Ämnen i artikeln:

AppleretargetingFacebook

Så har dagen kommit, Apple har släppt sin senaste version av sitt operativsystem – IOS 14.5. I uppdateringen ingår den omdiskuterade ”app tracking transparency”-funktionen. Det rapporterar bland annat Techcrunch.  

LÄS MER: Detta måste du veta om Apples uppgradering till IOS 14.5

Funktionen gör det möjligt för användare att kontrollera vilka appar som delar data med tredjepartsaktör i syfte att rikta reklam. Om mobilanvändarna säger nej till att spåras innebär det ett hårt slag mot annonsörer som går miste om viktig och värdefull data. 

Uppdateringen innehåller ”transparens för appspårning som gör det möjligt att styra vilka appar som får spåra aktiviteter mellan andra företags appar och webbplatser”, står det i den svenska beskrivningen av programuppdateringen. 

En av alla aktörer som har sparkat bakut mot uppdateringen är Facebook. I december förra året köpte bolaget exempelvis printannonser i The New York Times, The Wall Street Journal och The Washington Post där de skrev att uppdateringen kommer att begränsa möjligheten för mindre företag att skapa riktade annonser och att konsekvensen för just små och medelstora företag kommer att bli förödande. Uppdateringen hotar givetvis också Facebooks annonsaffär. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

AppleretargetingFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.