Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Apples förändringar slår mot Facebook

Publicerad: 23 september 2021, 06:19

I Apples nya operativsystem IOS 14.5 kan användarna välja att inte låta sig trackas av sina appar. Det slår bland annat mot Facebook, som nu rapporterar att mätsystemet fallerar.


Ämnen i artikeln:

FacebookApple

Enligt Digiday är det väldigt ovanligt att Facebook erkänner problem med att mäta annonsernas effektivitet på plattformen. Men nu går bolaget ut och rapporterar att mätsystemet missar uppåt 15 procent av konverteringarna, beroende på produkt och annonskategori.

Detta efter att Apples operativsystem IOS 14.5 under sommaren rullats ut till en majoritet av användarna. En av nyheterna i operativsystemet är att användarna nu kan välja att inte låta appar följa aktiviteten. Enligt Digiday är det bara en fjärdedel av Iphone-användarna som har tillåtit trackingen.

Facebook föreslår flera vägar för annonsörer att komma runt problemet; att mäta resultaten på kampanjnivå, att dela sin försäljningsdata direkt med Facebook, att analysera annonsernas effektivitet mer sällan, samt att hitta andra mätlösningar.

Enligt Techcrunch fick nyheten Facebooks aktie att falla med 4 procent.

 

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

FacebookApple

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.