Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Apples adblocker splittrar branschen

Publicerad: 8 September 2015, 08:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:51

Uppdateringen av IOS väntas göra det möjligt att blockera annonser i Iphone och Ipad.


Ämnen i artikeln:

AppleAdblockers

Det är på onsdag Apple ska presentera uppdateringen av operativsystemet IOS som används i Iphone och Ipad. I vanlig ordning har företaget varit hemlighetsfulla inför lanseringen.

Stämningen mellan Apple och annonsberoende medieföretag förväntas dock bli spänd framöver, då det nya systemet ska möjliggöra blockering av annonser i webbläsaren Safari.

Patrik Fagerlund, grundare och vd för Widespace, som är specialiserade på mobilannonsering, säger till Dagens Media att det inte är en förvånande utveckling.

– Jag känner inte igen mig i hur det här skrivs upp i media just nu. Jag upplever ingen domedagsstämning och tror inte att det är något gigantiskt problem.

Han menar att lanseringen av nya IOS däremot kan driva på utvecklingen mot att fler hittar lösningar med mikrobetalningar i mobilen.

– Visst måste medieföretag hitta sätt att ta betalt för sitt digitala innehåll. Om den här utvecklingen fortsätter på mobilen möjliggör det för publicister att säga till användaren att antingen ser du reklam eller så betalar du. Det ska ändå ligga hos var och en att bestämma om man vill se reklam eller inte.

Dilem Güler, digital affärschef på Expressen, menar dock att utvecklingen är problematisk för de medier som har en stark annonsaffär.

– Men det leder också till att vi pratar mer om det här och tillsammans tittar på hur olika adblock-teknologier på olika plattformar påverkar oss. Det är ett ansvar som är gemensamt för hela branschen.

Patrik Fagerlund tror däremot att möjligheten att blockera annonser i nya versionen av IOS kan vara positiv för publicister som strävar efter att skapa en god upplevelse för användarna.

– Det klart att det kan bli tufft om hundra procent av användarna börja använda adblockers, men det tror jag inte kommer att ske. Allting som driver valfrihet för användaren ser vi som någonting positivt.

Andra är inte lika lugna inför utvecklingen. Bente Sollid Storehaug, vd för reklambyrån ESV Dinamo, säger till den norska tidningen Klassekampen att Apples väntande drag kan bli "ödeläggande" för mediehus och annonsörer.

– Det här sänder chockvågor in i alla mediehus, säger hon till tidningen.

Att blockera annonser är redan möjligt i den version av Safari som används på Apples Mac-datorer.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

AppleAdblockers

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.