Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Apple lägger sig i striden om App Store – lättar på betalkraven

Publicerad: 3 september 2021, 08:42

Apples vd Tim Cook. Apple lättar på betalkrav och restriktioner i App Store.

Foto: Austin Community College

Efter hård kritik och konkurrenstvister i tre världsdelar lättar Apple på betalkraven i App Store.


Ämnen i artikeln:

AppleSpotifySchibsted

Både mediehus och storbolag som Spotify och Facebook har riktat hård kritik mot Apples höga avgifter i App Store. Spotify har dessutom fått EU-kommissionen att inleda en utredning av Apples avgiftsmodell, som man anser är konkurrenshämmande.

LÄS OCKSÅ: Efter kritiken – EU kan vidta åtgärder mot Apple 

Efter liknande processer i USA och Japan lättar Apple på betalkraven, skriver bland annat Di Digital. 

I Apples App Store har streamingtjänster och medier som velat sälja prenumerationer direkt i kunders telefoner behövt använda Apples betalsystem. För detta har Apple tagit 30 procent av det kunden betalat under det första året och 15 procent därefter.

LÄS OCKSÅ: Apple sänker kritiserade appavgiften

Bolag som använder App Store har inte heller tillåtits kommunicera till användare att det går att köpa prenumerationen någon annanstans. Den restriktionen lättade Apple på i slutet av augusti efter en förlikningsprocess i USA. Framöver får apputvecklare kommunicera säljerbjudanden via mejl.

Nu har Apple givit med sig på ytterligare en punkt, via ett avtal med japanska ”Japan Fair Trade Commission”.  Läsappar får från och med 2022 länka ut från App Store så att kundens betalning och kontouppgifter hanteras på deras egna plattformar.

Apples definition av läsappar är magasin, tidningar, böcker, musik och video vars appar inte har inbyggda betallösningar utan bara hämtar tidigare köpt material från en befintlig prenumeration.

Även svenska mediehus har protesterat mot Apples höga avgifter och det övertagande av kundrelation som betalningsmodellen för med sig. Schibsted anslöt sig i höstas till en internationell koalition för ”app-rättvisa”, tillsammans med andra europeiska och amerikanska bolag.

LÄS OCKSÅ: Mediehusen tar strid om avgifterna i appar
LÄS OCKSÅ: Spotify anmäler Apple: ”stoppar innovation”
LÄS OCKSÅ: Apple portar mediehusen från kunddatan 

 

 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

AppleSpotifySchibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News