Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Apple i utfall mot Facebook

Apple ska dramatiskt försvåra möjligheterna för dataföretag att spåra enskilda användare, sade utvecklingschefen Craig Federighi på techjättens årliga utvecklarkonferens.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 05 Juni 2018, 06:03
Uppdaterad: 05 Juni 2018, 11:36

Ämnen i artikeln:

AppleFacebook

Apples Tim Cook på 2017:s utvecklarkonferens.

Under Apples årliga utvecklarkonferens, som ägde rum den 4 juni, gjorde Apple sin kraftigaste markering hittills i frågan om användarintegritet, och mot företag som Facebook och Google vars affärsidé bygger på användardata, skriver Bloomberg.

Apple ska dramatiskt försvåra möjligheterna för dataföretag att spåra enskilda användare, sade Craig Federighi som är utvecklingschef hos techjätten.

”Vi anser att din privata data ska förbli privat. Användare ska i varje enskilt fall själva få avgöra om de vill låta sig spåras av sluga och obevekliga dataföretag”, sade Applechefen på konferensen. 

Konkret innebär det att Apple kommer att införa funktioner som ger användarna möjlighet att neka tredjepartsaktörer tillgång till deras information. Webbläsaren Safari kommer till exempel att fråga om tillåtelse innan Facebook kan spåra data.

Funktionen "Screen Time" räknar dessutom vilka appar man spenderar mest tid med, och vilka som skickar flest aviseringar. ”Stör ej”-funktionen har också uppdaterats. Den som har funktionen påslagen och vaknar mitt i natten får en anpassad vy där man bara ser klockan, och inte blir direkt överöst av appaviseringar. När man sedan vaknar hälsas man “God morgon” och visas dagens väder. Man väljer själv när man ska ta tag i alla inkomna appaviseringar, skriver mobil.se

Apple har dessutom med Ios 12 utökat utbudet av så kallade ”animojis” på ett sätt som liknar Samsungs AR-emoji-funktion. Siri har blivit mer avancerad, och Apple har bland annat förbättrat möjligheterna för utvecklare och designers att leverera Augmented Reality-objekt till Ios. Ett möjligt användningsområde är till exempel att få se produkter man vill köpa i naturlig storlek i rummet där man befinner sig, skriver mobil.se

Ämnen i artikeln:

AppleFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.