Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

App-framgång för Vattenfall

Vattensfall skid-app ”King of the slope” har laddats ner 72 000 gånger. "Vi vill aktivera gräsrötterna", säger varumärkeschefen Linus Almqvist.

Rebecka Lindberg


Publicerad: 28 Februari 2012, 07:31
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:26

Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsVattenfall

Appen är nominerad till Gyllene hjulet i kategorin den mest kreativa appen.

Vattenfall har sedan 17 år tillbaka sponsrat svenska skidlandslaget och ville nu göra något för att öka intresset för skidåkning.

– Vi vill addera en social dimension till skidåkningen, säger Linus Almqvist, chef för varumärkesstrategi och sponsring.

För två veckor sedan, innan sportloven började, användes appen av 500 personer per dag.

– Då är det de som valt att dela sina åk offentligt, det behöver man ju inte göra, säger Linus Almqvist, som för tillfället själv befinner sig i skidbacken.

Skid-appen samlar in data från användarens skidåk och räknar ut hastighet, fallhöjd och sträcka. Man kan jämföra sina åk med tidigare åk eller med sina vänner. Vattenfall har också en publiktävling där den som åker flest fallhöjdsmetrar per dag vinner.

– Vi gör det för att inspirera och aktivera gräsrötterna, säger Linus Almqvist.

Appen, som är gjord tillsammans med Lowe Brindfors, är gratis att ladda ner och även gratis att använda då den använder sig av telefonens gps.

– Vi tjänar inget på det här mer än att vi ger ett mer värde till skidåkningen. Det gynnar oss som sponsorer om det blir ett större intresse för skidåkningen, säger han.

Nästa år ska appen lanseras i resten av Europa och det finns även planer att utveckla konceptet.

Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsVattenfall

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.