Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Apoteket ser över F&Bs skrämselreklam

Publicerad: 31 Juli 2009, 10:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Över 70 000 personer har gått med i facebookgruppen Jag är rädd för tjejen i Apolivareklamen. "Det är inte vår avsikt att göra folk rädda", säger Apotekets varumärkesdirektör Eva Fernvall.


Apoteket har trummat in kampanjen hårt via tv sedan i början av sommaren. Syftet är att flytta hudvårdsmärket Apoliva, berättar Eva Fernvall.

- Vi vill flytta märket till en hudvårdsserie som har lika hög trovärdighet som Apotekets övriga varumärken. Apoliva ska vara ett mer trovädrigt märke än varorna på Kicks och Åhléns.

Men reklamuttrycket med supermodellen Adina Fohlin i fornordisk skepnad har skapat omfattande debatter på både Youtube, Flashback och Facebook.  Många anser att reklamen är obehaglig. Eva Fernvall är inte förvånad över reaktionerna.

- Reklamen avviker från traditionell reklam för hudvårdsprodukter. Men bra reklam ska väcka debatt och ge merförsäljning.

Hur framgångsrik kampanjen är, det är "för tidigt att säga".

- Jag hörde att den går väldigt bra och att försäljningen ökar, men vi har ännu inte gjort någon utvärdering.

Men folk blir rädda för reklamen. Hur ser du på det?

- Självklart måste vi ta reaktionen på allvar. Det är inte vår avsikt att göra folk rädda. Det får vi analysera.

Så ni tänker inte lyfta reklamen?

 - Inte akut.

Kommer ni att jobba med samma modell framöver?

- Jag vet inte exakt hur fortsättningen ser ut, men vi brukar variera vårt uttryck och det finns säkert fler modeller.

Reklambyrån Forsman & Bodenfors ligger bakom reklamen för Apoliva.

Läs mer här.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.