Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

AOL-chef tar Criteo till Norden

Publicerad: 17 Februari 2011, 07:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Internetmarknadsföringsbolaget Criteo satsar nordiskt med förra AOL-chefen Simone Skoog vid rodret. Uppdraget är att gå med vinst inom ett år.


Simone Skoog var Sverige-chef för numera nedlagda säljnätverket AOL. I höstas blev hon chef för retargeting-nätverket Criteos nordiska etablering.

– Det ser väldigt bra ut för oss redan nu. Målet är att nå break even och börja bli lönsamma inom 12 månader, säger Simone Skoog.

I början av året anslöt förra AOL-kollegan Johan Thorbjörnsson. Han ska ansvara för regionens publicistsamarbeten. Än så länge sitter de i Googles gamla kontorshotell vid Stureplan.

– Vi har en sund tillväxtplan. Vi har inga begränsningar när det gäller anställningar så länge affären tillåter det, fortsätter hon.

Criteo är ett halvblint annonsnätverk som arbetar med retargeting. Metoden används för att öka lojaliteten för hos befintliga och möjliga kunder.

Nätverkets tekniska plattform följer användarnas beteenden på nätverkets sajter och anpassar sedan annonsinnehållet efter enskilda användares beteenden och preferenser. Om en person till exempel tittar på en tröja på en modesajt och företaget är kund hos Criteo så kan annonssystemet sedan välja att visa en individuellt anpassad annons med bilder på samma tröja vid ett senare tillfälle. Detta tillfälle väljs också utifrån personens tidigare webbköpstillfällen. Systemet rekommenderar även andra liknande plagg utifrån beteendemönstren i nätverket.

Den här typen av retargeting kan öka konverteringsgraden från 0,65 procent ända upp till 8 procent inom klädförsäljning, enligt Simone Skoog.

– Vi är ensamma i Norden om att erbjuda användargenererade produktannonser. Till skillnad från många andra tar vi betalt per klick och vi har en prismodell där annonsörer kan bestämma sig för klickpristak för olika kategorier.

Criteo hade omkring 30 miljoner exponeringar i Norden under februari – en fördubbling jämfört med föregående månad. Bolaget berättar inte vilka partnersajter som ingår, men garanterar att det bara är sajter på Kia-listan.

Nätverket vänder sig främst till retail-annonsörer. De kan inte välja var de vill annonsera, men de kan välja bort sajter som de inte vill synas på. Partnersajter kan i sin tur välja bort vissa typer av annonsörer.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev