Digitalt presenteras av:

Användningen av adblocker minskar

ÅRET SOM GICK. Svenskarnas adblock-användande började plana ut efter en explosionsartad tillväxt.

I början på 2016 presenterades skräcksiffran i en undersökning. Enligt Mediavisions studie, som gäller för det fjärde kvartalet 2015, uppgav 4 av 10 svenskar i åldern 15–74 år att de använder adblockers på sin dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Men bara månaden senare kom signaler som fick många mediehus att pusta ut: ­Adblock-användandet hade börjat plana ut efter dess explosionsartade tillväxt.

Siffrorna, som togs fram av TNS Sifo exklusivt för Dagens Media i mitten på februari, pekade på att den skarpa tillväxten av adblockers är bruten för första gången sedan fenomenet började mätas.

– Under ett och ett halvt år har vi haft en ganska explosiv utveckling. Men efter en kraftig ökning har det nu stannat av, sa Pete­r Callius, affärsområdeschef för TNS Sifos mediadel, då.

I september kom en ny undersökning som visade att 28 procent av alla svenskar har adblocker installerad på sina datorer. Med det resultatet var svenskarna mest adblocker-vänliga av alla undersökta länder i Adobes rapport.

I slutet på 2016 föll så nästa dom.

– Spridningen av adblockers har minskat i styrka, menar Peter Callius, affärsområdeschef på Kantar Sifo.

Siffrorna från Orvesto Konsument betydde att den ökade användningen av adblockers sakta avtar.

– Branschen har varit orolig över att adblockers totalt ska slå ut all bannerannonsering. Men stigningstakten för användning av adblockers är relativt låg nu. Jag tror att vi är på väg att nå en toppnivå för spridningen, sa Peter Callius.

25 procent. Så många menar Peter Callius kommer använda adblockers vid 2017 års början. Hans uppfattning är att nivåerna kommer stiga till 29 procent för att sedan stabiliseras till att ligga på ungefär 25 procents-nivån.

Publicerad 2016-12-30 13.00Uppdaterad 2016-12-30 08.32

Dela artikeln: