Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Användarna allt mer beroende av sök

Publicerad: 22 April 2010, 11:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Sök fortsätter att öka i betydelse för svenska internetanvändare, men Google möter tuff konkurrens från Blocket och Pricerunner inom vissa segment.


79 procent av svenskarna tycker att sökmotorerna har blivit ett allt viktigare internetverktyg på senare år. I fjol var andelen 65 procent. Det visar sökbolaget Iprospects årliga undersökning, som genomförts av systerbolaget Carat Insight i Köpenhamn. Studien baseras på 2000 webbenkäter med internetanvändare över 15 år i Norden.

– Sök fortsätter att växa i betydelse för konsumenten, troligen för att internet blir allt mer komplext. Sökningarna på Google har ökat med 25 procent på ett år och sammantaget borde det driva på spenderingen av sökmarknadsföring, säger Patrik Gamryd, vd på Iprospect.

Framför allt är det tips från vänner som får svenskarna att söka information om företag, men bland annonsmedierna är det print och tv som lockar mest till sökande på internet.

41 procent av nordborna använde sökmotor inför det senaste köpet av semesterresa, vilket var störst andel av produktkategorierna. Omkring en fjärdedel sökte information på nätet inför det senaste köpet av bil och hemelektronik.

Många av respondenterna väljer att söka på branschspecifika sajter vid sidan av Google inför ett köp. Inför en semesterresa skulle knappt 50 procent av svenskarna söka på Google och knappt 30 procent skulle använda Resfeber. Blocket skopar ut Google när det gäller bilköp. Där skulle knappt 50 procent välja att söka på Blocket, följt av Google som skulle användas av 40 procent. Inför ett datorköp väljer fler att använda Pricerunner än Google. När det gäller hemelektronik ligger Pricerunner hack i häl på Google.

– Resultatet visar att vi borde bredda vår uppfattning av vad som är en sökmotor när det gäller vissa vertikaler. Google är fortfarande en viktigt aktör, men inte allenarådande, säger Patrik Gamryd.

 

 

Inför köp av hemelektronik:

 

 

Inför köp av bil:

 

 

Inför köp av semesterresa:

 

Källa: Iprospect.

 

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.