Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Användare störs av reklam i sociala medier

Publicerad: 10 november 2011, 14:07
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Enligt en ny undersökning skapar företags reklam i sociala medier ett ökat digatalt brus och gör så att användarna blir allt mer missnöjda, skriver SvD.


Enligt en TNS-undersökning som Svenska Dagbladet har tagit del av så säger 57 procent av användare i industriländerna att de inte vill engagera sig i de varumärken som gör reklam i sociala medier.

En anledning är att företagens reklam inte är tillräckligt noggrant riktad och genomarbetad.

– Digitalt skräp är ansamlingen av tusentals varumärken som hetsar fram på nätet utan att veta vem de vill prata med och varför. Många företag har identifierat möjligheterna men har inte förstått att utrymmet tillhör konsumenterna och att deras närvaro måste vara relevant, säger Matthew Froggatt, utvecklingschef för TSN i en kommentar.

Andra resultat från undersökningen är att användarnas producerar allt mer eget material om och runt olika varumärken, vilket ytterligare förstäker det digitala bruset.

Användare i tillväxtländer är dock mer positivt inriktade till reklam i sociala medier, 59 procent av de tillfrågade anser att sociala medier är ett bra sätt att få information om varumärken.

Undersökningen baserar sig på svar från 72 000 konsumenter i 60 länder.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.