Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Använd kundernas vilja att sälja dina produkter"

Publicerad: 9 December 2010, 11:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Visste du att konsumenter vill sälja din produkt åt dig? Det frågar Christian Ullmark, expert på internetmarknadsföring på Scandic Hotels, och ger tre smarta exempel på företag som ökat försäljningen med hjälp av kunderna.


Visste du att konsumenter vill sälja din produkt åt dig?Det är en trend som har etablerat sig på nätet under senaste året och alla företag, oavsett produkt, kan ta del av den.

Trenden grundar sig i kombinationen av motivation och enkelhet. Det som motiverar har inte ändrats. Pengar kommer alltid att vara ett incitament, välgörenhet kommer att engagera och social status kommer att prioriteras. Förändringen ligger i teknologin.

Ett faktum som många marknadsförare brottas med är konsumentens lathet. Teknologi har löst problemet och gjort det enkelt för konsumenten att sälja din produkt åt dig. Det enda du som marknadsförare måste göra nu är att välja vilket sätt du vill motivera konsumenten och förse dem med teknologin som gör försäljningen möjligt.

Många tror att trenden inte kan appliceras på deras produkt. Ett exempel som bevisar att alla produkter eller tjänster kan marknadsföras från konsument till konsument är pizza.

Pizza är en färskvara som säljs via de typiska offline-kanalerna, men Dominos Pizza, en stor pizzakedja i USA, producerade en widget som kan adderas till kundens blogg, Facebook eller sociala nätverk och driver trafik till Dominos bokningsportal. För att motivera konsumenten att ladda upp widgeten valde Dominos att betala användaren en halv procent av försäljningsvärdet för varje bokning som drivs via widgeten.

Rec.fm är ett företag som valde välgörenhet för att motivera användarna. Rekommenderar konsumenten en produkt till deras bekanta via Rec.fm’s sajt ges 50 procent av intäkterna till valfri välgörenhetsorganisation.

En intressant utveckling av vårt behov att statusuppdatera är Blippy’s tjänst som bygger på konsumentens villighet att ge Blippy tillgång till deras kreditkortsinformation. Informationen skickar Blippy ut i en automastisk statusuppdatering eller ”blip” efter varje köp med information om vad som har köpts, hur mycket det har kostat och var det köptes. Konceptet för samman konsumentens behov att öka sin sociala status och enkelheten att visa upp sig.

Dessa strategier är väldigt smarta då det ger marknadsföraren mycket mer än bara försäljning. Mervärdet ligger i exponeringen av varumärket i kanaler där den annars inte syns, det ger produkten spridbarhet, det bidrar till sökoptimering och produkten marknadsför via bekanta vilket enligt Nielsen är den mest betrodda formen av reklam.

Frågan nu är inte om din produkt eller tjänst går att sälja online. Om en pizzakedja kan göra det varför skulle inte ditt företag kunna göra det? Frågan är vilka sociala medier ska din teknologi användas i och hur ska du motivera konsumenten att använda den.

Av: Christian Ullmark

Online Marketing Specialist, Scandic Hotels

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.