Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

”Äntligen visar förlagen proaktivitet”

Publicerad: 17 Juni 2010, 11:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:47

Medierådgivarna hyllar förlagens gemensamma läsplattesatsning. ”Men förr eller senare måste de gå vidare var för sig”, säger Malin Asp Helldin, printchef på MEC.


Ämnen i artikeln:

BonnierAllerMediaedge CIAEgmontMaxusMECIpad

I tisdags meddelade Bonnier, Aller och Egmont att de går samman i en gemensam satsning på digitala magasin, NDMI.

Alexandra Braniff Callius, internetansvarig på Maxus, välkomnar initiativet och tycker att det är på tiden att magasinsförlagen blir proaktiva i digitala medier.

– Jag är kritisk till att förlagen tidigare har varit så reaktiva på webben, av rädsla att tappa prenumeranter. Det är positivt att de nu går samman för att förbereda sig för den stora förändring som digitala läsplattor innebär, säger hon.

– När det gäller stora förändringar är det alltid bättre att samarbeta i början, än att tänka i revir, fortsätter hon.

Malin Asp Helldin, printchef på MEC, är också positiv till det gemensamma initiativet.

– Jag tror att det är nödvändigt för att få fart på marknaden. Det kommer att dröja länge innan de digitala läsplattorna ersätter magasinen, men utvecklingen måste börja någonstans, säger hon.

Däremot tror hon att förlagen på sikt kommer att dela upp sig igen.

– De måste satsa vidare på varsitt håll för att kunna konkurrera med egna vassa produkter. Men det är bra att samarbeta i början.

Båda två räknar med att de digitala läsplattorna kommer att innebära nya annonsintäkter till förlagen. 

– Det kommer definitivt addera nya pengar, men det ligger långt fram i tiden och bygger på att förlagen kan ta fram bra innehåll, säger Malin Asp Helldin.

Precis som webb-tv hamnar de digitala läsplattorna på flera avdelningar inom mediebyråerna. Inom Maxus följer både print- och internetrådgivare utvecklingen med stort intresse.

– Vi har inte ändrat i organisationen, men vi tittar tillsammans på vilka kunder och branscher som passar för läsplattor och hur läsupplevelsen utvecklas, säger Alexandra Braniff Callius.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev