Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Anonymiserad Facebook-data hos Retriever

Retriever kommer hädanefter kunna förse sina kunder med insikter i vad Facebooks 1,55 miljarder medlemmar delar och engagerar sig i.


Publicerad 2016-01-20 08:47
Uppdaterad 2016-01-20 08:49

Ämnen i artikeln:

retriever

Dela artikeln:

I mars förra året gjordes Facebook topic data tillgängligt för annonsörer.

Genom ett samarbete med Datasift får nu även analysföretaget Retriver tillgång till Facebook topic data, som innehåller information om specifika aktiviteter, evenemang, varumärken, trender och ämnen som människor delar på Facebook. All data är anonymiserad, men Retriever får tillgång till demografisk data som kön, åldersgrupp och plats.

Det innebär att Retriever exempelvis kan se hur engagemanget på Facebook ser ut demografiskt.

– För en gångs skull får vi tillgång till den bästa datan, vilket Facebook är och länge har varit. Tidigare har tillgången varit väldigt begränsad. Med de vertikaler vi har inom print, sociala medier, etermedier och poddar så får vi en fullständig bevakning att ge kunderna, säger John Rosenbaum, social media business manager på Retriever, till Dagens Media.

– Dessutom kan vi relatera Facebook topic data till våra andra produkter och vad som sägs i andra kanaler och därigenom få en komplett bevakning av ett varumärke eller produkt.

Varför har tillgången till datan varit begränsad tidigare?

– Frågar man Facebook så beror det på att de inte ville sälja information om sina medlemmar som inte var anonymiserad. Det tog tid att hitta ett sätt att skydda identiteten samtidigt som man fortfarande ger ut bra data. Till slut var det partnern Datasift som föreslog ett bra sätt att göra det på.

Enligt John Rosenbaum har Retrivers kunder redan visat intresse för Facebook topic data.

– Vi har pratat tyst om det, men vi har fått stort genomslag bland de kunder som vi valt att berätta för. Vi kommer att ha mycket mer insikter kring beteenden på Facebook än tidigare.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.