Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Ännu en tidning tar betalt online

EK-koncernen, där bland andra Katrineholms-Kuriren och Eskilstuna-Kuriren ingår, lanserar en betalvägg.


Publicerad 2013-10-09 12:32
Uppdaterad 2015-12-06 13:31

Ämnen i artikeln:

Katrineholms-Kuriren

Dela artikeln:

– Att kalla det för en ödesfråga är kanske lite att ta i, men vi kan inte fortsätta skänka bort vårt innehåll, säger tidningens chefredaktör Elisabet Bäck till Dagens Media.

Enligt Elisabet Bäck sneglade tidningen främst västerut när de i våras fattade beslutet. Totalt ska 80 procent av materialet låsas in.

– Vi har främst låtit oss inspireras av Hallandsposten och Hallands Nyheter. De gick i bräschen i vintras och det har gått bra för dem, säger hon.

De som är prenumeranter kommer få full tillgång till sajten, och nya besökare kan testa för nio kronor i månaden i två månader.

Elisabet Bäck hoppas på att erbjudandet ska locka runt 800 kunder.

Idag har sajten ungefär 25 000 unika besökare i veckan, något som antagligen kommer påverkas av betalningsmodellen.

– Det är jättesvårt att veta i förväg, men kanske landar vi på 15 000 i veckan istället.

Hur det kommer påverka annonseringen på sajten är dock inget som oroar Elisabet Bäck. Det långsiktiga målet är att visa annonsörerna att vem som klickar är viktigare än hur många.

– Vi måste flytta fokus från att enbart räkna klick till att mäta kvaliteten på klicken, för att kunna visa annonsörer hur och att de effektivt når sin målgrupp.

Gustav Thunander

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.