Annonsprototyper nästa för Bonniers Mag+

2010-10-14 06:20 Madeleine Nilsson  

Att utveckla annonsformaten är nästa steg för Bonniers plattform för digitala magasin, Mag Plus. Det säger Sara Öhrvall, ansvarig för Bonnier R&D i San Francisco.

Bonnier har valt att endast ta in ett fåtal annonsörer i tidskrifterna i Mag Plus och de innehåller dessutom inga eftertextannonser.

- Vi har ett fåtal utvalda annonsörer som är villiga att betala, säger Sara Öhrvall.

Bonnier R&D jobbar nu på att ta fram en prototyp för annonser i Mag Plus.

- Vi är rädda för att hamna i webbvärlden så att annonserna tar över. Att läsa en digital tidskrift ska liksom med print vara den där tysta lugna stunden du har för dig själv.

Att lösa lagringsproblematiken är ytterligare en utmaning för Bonnier R&D, då Ipad inte har obegränsad hårddisk.

- Utmaningen är att skapa lagringsplats på nätet som har ett emotionellt värde. Så att folk inte tror att deras tidningar försvinner i ett svart hål.

Popular Science var den första titel som Bonnier släppte i Mag Plus - samma dag som Apples Ipad lanserades. Vid lanseringen var Popular Science den mest sålda tidningen i Ipad, mycket med anledning av att Apples Steve Jobs visade upp tidningen när Ipad presenterades.

- Apple gör också reklam för Popular Science. Det beror på att vi har tänkt annorlunda och valt att inte efterlikna print.

En utgåva av tidningarna kostar lika mycket som i print. Än så länge finns inte möjlighet att teckna prenumerationer i Ipad.

- Apple har inte infrastrukturen för prenumerationer, men de säger att de jobbar på att lösa det.

Men trots att digitala tidskrifter verkar vara på gång att slå igenom på allvar tror inte Sara Öhrvall att print kommer att försvinna.

- High end-titlar tror jag att folk fortfarande vill ha på papper, men de måste vara ännu mer print och mer exklusiva. Men de enklare produkterna tror jag kommer att försvinna.

Nyligen bildade Bonnier affärsområdet Bonnier Digital där Bonnier R&D ingår. Tanken är att Bonnier Digital ska bidra med stordriftsfördelarna, medan Bonnier R&D ska vara den snabbfotade affärsutvecklaren, berättar Sara Öhrvall.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt