Annonsörsflykten från Youtube växer

2017-03-27 08:56  
"Det innehåll som vi förknippas med är skrämmande och helt emot vårt företags värderingar", sade Walmart i ett pressmeddelande under fredagen om anledningen till varför de väljer att sluta att annonsera på Youtube. Bild: Flickr

Nu väljer även Pepsi, Walmart och Starbucks att bojkotta Youtube som annonsplattform.

Förra veckan fick Google se flera stora annonsörer välja att bojkotta Youtube som annonskanal, i protest mot att stötande material ges utrymme på plattformen. Det har exempelvis handlat om videoklipp som stödjer terrorism eller anti-semitism.

Först att lämna Youtube var det franska byrånätverket Havas, som lägger omkring 2 miljarder kronor på digitala annonser i Storbritannien varje år. Bland Havas kunder finns aktörer som BBC, Domino’s Pizza och Hyundai Kia.

Därefter meddelade även AT&T, Verizon och Johnson & Johnson att de inte längre kommer annonsera på Youtube.

Annonsörsflykten fortsatte under helgen, då fler globala giganter meddelande att även de drar tillbaka sin annonsering från plattformen, däribland Pepsi, Walmart och Starbucks. Det skriver The Guardian.

"Det innehåll som vi förknippas med är skrämmande och helt emot vårt företags värderingar", sade Walmart i ett pressmeddelande under fredagen.

Förtuom att dra tillbaka sin annonsering från Youtube, har Walmart, Pepsi, och en uppsjö andra bolag meddelat att de även kommer att sluta att köpa annonsutrymme som Google har på mer än två miljoner andra plattformar.

Bojkotten forsätter alltså även efter att Google valt att be om ursäkt för att ha skrämt iväg annonsörer, och även beskrivit vilka åtgärder man ska ta till för att säkerställa att annonsörers innehåll inte placeras i anslutning till videos med stötande innehåll.

Om Google inte lyckas locka tillbaka annonsörerna, kan det innebära en förlust på flera miljontals dollar i annonsintäkter. The Guardian skriver dock att de flesta analytiker tvivlar på att bojkotten kommer att orsaka någon allvarlig skada för Googles moderbolag Alphabet. Det eftersom att annonsering på Youtube fortfarande står för en relativt liten del av Alphabets intäkter.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt