Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Annonsörerna som är först på Instagram: "Vi försöker hitta rätt"

Publicerad: 6 Oktober 2015, 04:10
Uppdaterad: 12 Februari 2016, 08:17

Annonsörerna och mediebyråerna utvärderar de första dagarna med det nya annonsformatet.


Ämnen i artikeln:

InstagramSASVolvo

I onsdags förra veckan öppnades portarna för företag att kunna annonsera på Instagram i Sverige och nu utvärderar annonsörerna och mediebyråerna de första dagarna.

Storföretagen Volvo och SAS var båda tidigt ute för att annonsera på bildplattformen. SAS visade upp sina "TravelHacks", som med korta filmsnuttar visar hur man packar effektivt inför weekend-resor och Volvo för sin nya bil XC90.

Och efter de första dagarna är de flesta är överrens – Instagramannonseringen är i ett prövostadie och alla vill hoppa på tåget.

– Vi tänkte bara att vi måste testa, vi ville vara med från början och få möjligheten att kunna testa oss fram. Det är alltid spännande med nya annonsplattformar, säger Per Carleö som är marknadschef på Volvo till Dagens Media.

Han fortsätter:

– Vi har varit mycket nöjda med hur vår annonsering fungerat på Facebook och nu när man kan annonsera med ungefär samma medel som på Facebook så var vi tvugna att testa Instagram med. Men det gäller att vara försiktig, det har varit ett reklamfritt forum innan och vi tror att man måste satsa på interaktion istället för traditionell annonsering.

Även Sabina Edrén, som jobbar med digitala medier på mediebyrån Scream tycker att bildtjänstens format gör att man ska undvika traditionell annonsering.

– Det sämsta man skulle kunna göra nu är klassiska kampanjer som säger "Kom och köp", Instagram är en bildtjänst och vi går dit för att få titta på bilder. Vi har märkt att de annonserna som gått bra är de som inte har stuckit ut som annonser.

Enligt Stefan Hedelius, som är global marknadschef på SAS, är det tydligt att bildtjänstens annonsering är i ett nybörjarstadie.

– Vi försöker att hitta rätt, vi prövar oss fortfarande fram men vi har redan märkt att Instagram är effektivt och att det fungerar. Jag tror att man ska satsa på relevans, att kunna leverera rätt information till rätt person. Det är som med all övrig reklam, mottagaren måste vara intresserad av den information som den tar del av, säger Stefan Hedelius.

LÄS MER:

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

InstagramSASVolvo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.