Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 7 December 2015, 07:53
Uppdaterad: 11 Juli 2016, 09:17
Skistar, Marabou, Scouterna och Bregott är de varumärken som har lyckats skapa högst engagemang på Instagram under november.
Ämnen i artikeln:
InstagramDet är optimeringsbolaget Zalster som varje månad listar de svenska varumärken som väcker störst engagemang på Instagram.
Genom att titta på antalet snitt-likes per tio uppdateringar från de största varumärkena har Zalster kunnat ta fram ett mått på användarnas engagemangsgrad.
Bland de varumärken som har fler är 500 följare är det @Skistar_Salen som har lyckats bäst med ett mått på 151 snittlikes per tio uppdateringar. På andra plats kommer @Marabousverige med 109 snittlikes följt av @Scouterna med 92 snittlikes och @Bregottfabriken med 91 snittlikes.
"Svenskar älskar att åka skidor och Sälen är en plats som är starkt förknippad med en viss, härlig tid på året. Att i dessa tider, då det kanske närmar sig den årliga skidresan, (samt avsaknad av snö i stora delar av landet) titta på dessa bilder triggar garanterat många av SkiStar Sälens följare att gilla", skriver Zalster i sin rapport.
Både Scouterna och Bregott håller sig kvar på topp-fyra-listan från förra månaden, medan Skitstar och Marabou är nya på listan. Marabou är också det varumärke som har högst antal gilla-markeringar per uppladdning. På en månad har Marabou ökat sin följarbas med mer än 50 procent.
Sett till antalet följare är @ahlens störst med 109 000 följare. Därefter kommer @ikeasverige med 101 000 följare.
De varumärken som har lyckats sämst med att skapa engagemang på Instagram är @Lekmer_se och @Sonymusicsweden. I botten återfinns också @Blocketse och @Dagens_Nyheter.
Ylva Larsson
Ämnen i artikeln:
Instagram