Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Annonsörer tjänar på nyhetsdelning i sociala medier

Publicerad: 9 November 2010, 09:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Nyheter som delas i sociala medier får inte bara fler klick utan vänners rekommendationer smittar även positivt av sig på artiklarnas intilliggande annonsörer.


Ämnen i artikeln:

CNNsociala medier

Föga förvånande får nyheter som har rekommenderats av vänner i sociala medier större betydelse för mottagaren än nyheter som inte har gjort det, men CNN:s slutsats att delningens positiva kraft smittar av sig på varumärken i anslutning till artikeln är kanske mindre självklart.

CNN:s globala undersökning Pownar (Power of news and recommendation) bygger på 2 300 enkäter. Den kommer fram till att rekommenderade nyheter har betydelse för annonsörer.

Enligt studien är personer som har fått nyhetsmaterial genom vänner i sociala medier 19 procent mer benägna att rekommendera varumärken som har annonserats i anslutning. Det är dessutom mer troligt att de som delade nyheten själva är positivt inställda till varumärket.

– Att veta hur material delas är viktigt då den informationen kan användas av företag som en vägledning för att skapa mer kreativa och effektiva annonser för konsumenterna, säger Didier Mormesse, senior vice president för research på CNN International i ett pressmeddelande.

Läs mer om undersökningen här.

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

CNNsociala medier

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.