Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Annonsörer sökes till Feministiskt Perspektiv

Publicerad: 27 september 2010, 09:39
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

Nya feministiska nättidningen Feministiskt Perspektiv hoppas på presstöd. Men även externa annonsörer väntas stå för finansieringen. ”Vi söker med håven efter sponsorer”, säger chefredaktören Anna Klara Bratt.


Utgivningen börjar i oktober, så fort 1 500 prenumeranter har registrerat sig.

– Feministiskt Perspektiv blir en högst vanlig nyhetstidning med traditionella avdelningar. Men allt har ett feministiskt perspektiv med utgångspunkten att hälften av världens befolkning är kvinnor, säger Anna Klara Bratt, chefredaktör och initiativtagare till Feministiskt Perspektiv.

Sajten Feministisktperspektiv.se har inte startat ännu, men efter medieuppmärksamheten i helgen, bland annat en artikel på DN.se, har ett hundratal personer hört av sig för att teckna prenumeration genom tidningens Facebook-grupp och en mejladress. Dessutom en lång rad journalister som gärna vill jobba med tidningen.

– Journalister från hela världen har hört av sig. En hel del av dem jobbar i etablerade medier men tycker att de saknar kanaler för expertisen som de besitter på området, säger Anna Klara Bratt.

Presstöd och prenumerationer utgör stommen i finansieringen av Feministiskt Perspektiv. Jakten på externa annonsörer och sponsorer har inletts, främst bland företag och organisationer med specialintresse av genusfrågor.

– Vi hoppas även på annonsörer utöver de specialintresserade men jag vet av erfarenhet att det kan vara trögt. Budgeten bygger inte på deras medverkan, säger Anna Klara Bratt.

– Samtidigt vet vi att kvinnor befinner sig längre fram än män när det gäller köp på nätet, och gärna köper exempelvis litteratur, musik, andra medier och kläder, fortsätter hon.

Feministiskt Perspektiv hoppas också kunna ingå sponsorsamarbeten med företag och organisationer som är intresserade av genusfrågor.

– En del av genusmarknaden har börjat gå samman i organisationer och nätverk, till exempel Genusföretagarna och Allt om Jämställdhet, så det finns en förtrupp att kontakta innan det är dags att gå till Apoteket och mensskyddsföretagen, säger Anna Klara Bratt.

Vad innebär ett feministiskt perspektiv för nyhetsbevakningen?

– Det enklaste sättet är att se till att ha hälften män och hälften kvinnor i bevakningen. Men det handlar också om vilka de är och hur de presenteras. Kvinnor över 50 år förekommer knappt alls i medierna, möjligen om de är kvinnor med makt, säger Anna Klara Bratt.

Hon nämner även krigsrapportering, som oftast utgår från trupperna och därmed enbart handlar om män.

– Man får aldrig veta hur det fungerar med skola eller mat- och elförsörjning. Det finns många obelysta områden, och jag tycker att det har blivit sämre. Vi ser en backlash, trots att det finns genuskunniga journalister på nästan alla redaktioner. Därför startar vi det här nu, vi kan inte vänta på att ingrodda redaktörer ska börja förstå.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev